merk

Mag je producten verkopen met andermans merknaam of model?

Miss Legal schrijft iedere twee weken een artikel voor de lezeressen van Lifestyle NWS vol met tips rondom juridische kwesties en empowerment! Vandaag: Mag je producten verkopen met andermans merknaam of model? Wanneer is er sprake van namaak, inbreuk, plagiaat of allemaal? Hoe ver mag je gaan bij het overnemen van andermans namen, modellen, afbeeldingen of teksten?

Stel je voor, je bent hartstikke fan van Ray Ban’s pilotenbrillen. Mag je dan goedkopere, soortgelijke brillen importeren uit China en deze op jouw webshop verkopen? En hierbij vermelden dat het om ‘goedkope Ray Ban-zonnebrillen’ gaat?

Merknamen en vormmerken

Er kan een lange jurdische discussie worden gevoerd met voors én tegens, maar ons advies is; doe het niet. Ray Ban – en andere grote merken – hebben veel bekendheid en zijn sterke merken. Je mag niet zo maar meeliften op de waarde van andermans merk, ook als je erbij zegt dat de brillen geen ‘echte’ Ray Ban’s zijn, maar slechts zonnebrillen die erop lijken. Eigenlijk geef je daarmee ook al aan dat je een ander merk hebt nagemaakt, ook als je niet iemands merknaam hebt overgenomen. Een typische vorm, zoals het model van een Ray Ban-zonnebril, kan ook als merk worden aangemerkt (vormmerk), en kan dus ook een inbreuk opleveren. Wees dus vooral origineel, en ontwerp zelf een nieuwe zonnebril mét originele naam. Je wilt geen ruzie met grote merken!

Ook leuk: het verkopen van T-shirts met daarop portretten – foto’s of cartoons – van bekende mensen. Kanye West bijvoorbeeld. Helemaal leuk wordt het als zijn naam erbij staat, of er een quote of songtekst van Kanye onder het portret wordt bijgeplaatst. Of ‘Kanye is my homie’ bijvoorbeeld. Mag dit wel?

Portretten, artiestennamen en quotes

Wederom raden wij aan heel erg voorzichtig te zijn bij het gebruiken van andermans portret, naam, quote en/of songtekst. Zodra iemand herkenbaar is afgebeeld, is sprake van een portret. Het portretrecht geeft de geportretteerde het recht zich tegen het gebruik van diens portret te verzetten. Zeker als daarmee geld wordt verdiend, wat het doel is als je Kanye’s portret op een T-shirt afdrukt en  aanbiedt in je webshop. Ook het gebruik van iemands naam brengt risico’s met zich mee. Veel artiesten – en ongetwijfeld artiesten als Kanye – hebben hun naam  laten vastleggen als merknaam. Niemand anders mag dan zomaar de naam Kanye (West) gebruiken op commerciële producten.

Wat quotes en songteksten betreft is het iets anders.  Op teksten rust auteursrecht. Je mag dus niet zomaar iemands songteksten stelen en deze gebruiken in je eigen liedjes. Maar een quote is niet voor niets een quote. Zolang duidelijk is dat het om een quote (citaat) gaat, en daarbij wordt vermeld van wie het citaat is, kun je je beroepen op het citaatrecht. Dit vormt een uitzondering op het auteursrecht. Kanye kan zich dus niet verzetten tegen het gebruik van zijn quotes op een T-shirt, mits duidelijk is dat het om een quote uit zijn nummer gaat.

Conclusie

Kortom, wees voorzichtig wanneer je andermans (merk)naam, model, portret of quote gebruikt voor je eigen producten. Zeker wanneer het een bekend merk of persoon betreft. Wees origineel, dan loop je minder risico en boek je uiteindelijk het meeste succes!

Wat kan Miss Legal voor jou doen?

Miss Legal is een laagdrempelig juristenkantoor met 25 specialisaties voor ondernemers en particulieren. Je kan ons je vraag stellen voor een gratis five minute-advice of direct een offerte aanvragen. Laat ons weten waarmee we jou kunnen helpen.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest.