10 tips om snel carrière te maken
Het is een vreemde en voor sommigen een heel onzekere tijd op carrièregebied. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je geen stappen kunt ondernemen op jouw persoonlijke carrièretrap. Hoe vind je een organisatie waarbinnen je carrièrekansen het grootst zijn? En hoe verzilver je die kansen vervolgens? Vier headhunters adviseren.
1. Onderzoek of de organisatie carrièrepaden aanbiedt
Hoe kun je achterhalen of binnen een bepaalde organisatie de kans in het algemeen groot is dat werknemers doorstromen naar hogere functies? ‘Met name (midden)grote organisaties bieden talent ontwikkelingsprogramma’s voor high potentials waarin ze worden voorbereid op andere functies binnen de organisatie’, zegt divisiemanager Gijs ter Kuile van Michael Page. ‘Of dat het geval is, is vaak via de website en anders tijdens het sollicitatiegesprek te achterhalen.’
Ook mensen die nu al werken voor de organisatie die je op het oog hebt, kunnen vertellen hoe groot de promotiekansen er zijn. ‘Allereerst is het verstandig om met verschillende mensen binnen die organisatie te spreken’, zegt Ramon de Meijer van de Recruiter. ‘En dan met mensen die er geen belang bij hebben dat je daar komt werken. Je wilt namelijk geen “sales pitch” horen.’
2. Analyseer de LinkedInprofielen van collega’s
Hoe kan LinkedIn je helpen bij het beoordelen van promotiekansen binnen verschillende organisaties? Interim recruiter en adviseur Jacco Valkenburg van recruit2: ‘Je kunt voorafgaand aan het sollicitatiegesprek deskresearch doen door de LinkedInprofielen van (ex-)medewerkers in de beoogde functie van deze organisatie te bestuderen.’
De Meijer: ‘Als die allemaal doorgegroeid zijn en regelmatig stappen maken, zit je goed. Komen ze allemaal van buiten, dan hoef je niet te verwachten dat jij er wel kans maakt.’ Senior consultant Ruud Lemmens van NEWPEOPLE: ‘Een nadeel van LinkedIn is wel dat het niet altijd actueel is en dat functietitels in de praktijk bij elke organisatie iets anders kunnen betekenen.’
3. Onderzoek de klik met de organisatie
Hoe kun je van tevoren achterhalen of jij een van de personen zult zijn die carrière gaat maken bij je toekomstige werkgever? De Meijer: ‘De ene organisatie kijkt heel erg naar je resultaten en competenties. De andere organisatie vooral naar je presentatie en relaties. Als je er achter kunt komen hoe dat werkt in een organisatie, dan kun je zelf bepalen of dat bij je past. En dan weet je ook hoe je kansen kunt creëren voor jezelf.’
4. Onderzoek de klik met je toekomstige baas
In hoeverre bepaalt de relatie met je toekomstige baas je promotiekansen? Ter Kuile: ‘Omdat bedrijven steeds meer op basis van output werken, is de persoonlijke klik met een leidinggevende de laatste jaren veel minder belangrijk geworden dan voorheen. Dat geldt overigens niet wanneer je bij elkaar op dezelfde werkvloer zit. Als je geen werkplezier ervaart omdat er totaal geen klik is met je leidinggevende is, is de kans op een promotie zeer klein. Je straalt dan namelijk onbewust negativiteit uit.’
5. Vraag niet om een carrièregarantie
Kun je tijdens je sollicitatie voorwaarden stellen, bijvoorbeeld dat je bij goed functioneren na een bepaalde periode promotie kunt maken? Lemmens: ‘Zeker. Het is van belang dat zowel de werkgever als de werknemer op één lijn zitten als het gaat om de toekomstplanning. Potentiële doorgroei hoort hierbij. Zorg er voor dat je een beeld hebt van jouw groeipad binnen de organisatie voor de korte, middellange en lange termijn. Mocht dit onderwerp niet aan bod komen tijdens de sollicitatie vanuit de werkgever, werp het dan zelf op. Een sollicitatie is tweerichtingsverkeer. En potentiële doorgroei is van belang bij het maken van de juiste keuze.’ De Meijer: ‘Garanties krijg je echter nooit. Dat is ook terecht. Je moet je eerst nog bewijzen in die organisatie.’
Ter Kuile adviseert zelfs om tijdens sollicitaties niet rechtstreeks te vragen naar je promotiekansen in de toekomst: ‘Zeker wanneer sollicitanten voor een functie op papier zwaar overgekwalificeerd zijn en toch erg graag bij het bedrijf willen werken, kan het belangrijk zijn om niet te direct vragen te stellen over mogelijk toekomstige promoties, maar om allereerst vertrouwen en lange termijn commitment uit te spreken.’
6. Vraag naar ontwikkelingstrajecten
Je kunt wel naar de promotiekansen in het algemeen vragen. Ter Kuile: ‘Door de juiste vragen te stellen tijdens het gesprek kun je er indirect toch goed achter komen wat de interne mogelijkheden zijn en wat de visie van je nieuwe leidinggevende hierop is. Je kunt bijvoorbeeld vragen om voorbeelden van mensen die intern doorgestroomd zijn, of terecht zijn gekomen in een andere functie die beter bij ze past binnen dezelfde organisatie. Ook kun je informeren of er speciale opleidings- of promotietrajecten zijn waar je je, na bewezen resultaten, voor kan inschrijven.’
7. Stel je positief op
En als je eenmaal ergens werkt, hoe moet je er dan voor zorgen dat je je kansen om promotie te maken maximaal zijn? Ter Kuile: ‘Vaak hoor ik van kandidaten die intern meerdere stappen gemaakt hebben, dat het allerbelangrijkste is om consistent positief te blijven en om te denken in oplossingen. Sollicitanten die aangeven dat ze promoties hebben gemist, zijn er vaak pas naderhand achtergekomen dat ze niet voldoende bereid waren om anderen te helpen of als show stopper constant aangaven wat er niet mogelijk was, in plaats van te kijken hoe dingen wel bereikt konden worden. Er zijn helaas vele voorbeelden van mensen die intern een positieve voorbeeldrol “spelen” en niet roddelen over collegae, maar als die er niet zijn, ze zich (zeer) negatief over het bedrijf uitlaten tegenover familie, vrienden of zelfs op social media. Een organisatie komt hier toch vaak achter en in plaats van het voeren van een gesprek over een mogelijke promotie, komen ze in een traject terecht met hun leidinggevende om uit te leggen waarom ze überhaupt bij de organisatie zouden willen blijven.’
8. Maak een carrièreplan
Is het mogelijk een carrièreplan te maken? Lemmens: ‘Natuurlijk. Communiceer dit plan ook binnen de organisatie, bijvoorbeeld met je directe leidinggevende. Gezonde werkgevers zien liever gedreven werknemers vol energie en passie met een plan, dan passieve, ongemotiveerde werknemers, zonder plan.’
Ter Kuile: ‘Het blijft daarbij belangrijk om realistisch te blijven over je eigen capaciteiten. Veel mensen willen graag meteen aan het begin van hun carrière al CEO worden. Ze vinden dat ze alles beter kunnen dan hun huidige leidinggevende. Maar of ze geschikt zijn voor een andere functie, is een tweede. Probeer altijd in je huidige functie te blijven excelleren qua input en output, zonder constant naar boven te kijken wat daar de mogelijkheden zijn. Over het algemeen is dan de kans om voor een promotie in aanmerking te komen het grootst.’
9. Goede wijn behoeft wel een krans
Wat moet je vooral niet doen? De Meijer: ‘Denken dat je met hard werken en niet zeuren vanzelf wel boven komt drijven. Jammer voor alle aardige, hardwerkende bescheiden mensen. Dat is niet de weg naar de top. Veel grote organisaties hebben een interne sollicitatieprocedure, dat lijkt mooi en eerlijk. Maar meestal is het een prachtig toneelstuk waarbij op voorhand al bekend is wie het gaat worden. Maak gebruik van die kennis en zorg er voor dat jij het bent.’
10. Maak geen carrière omwille van de carrière
Waarom wil je eigenlijk promotie maken? De Meijer: ‘Denk eerst eens goed na of je het echt wel wilt. Is die functie echt iets voor jou? Gaat de organisatie succesvoller worden met jou op die plek? En ga jij gelukkiger worden met die werkzaamheden? Ga er dan voor. Maar als het vooral ego en status is, doe het dan maar niet.’
Ter Kuile: ‘Je moet goed voor jezelf bepalen hoeveel impact een promotie zal hebben, wat dit in je dagelijkse werkzaamheden zal veranderen en in hoeverre bijvoorbeeld een leidinggevende functie echt bij je persoonlijkheid past.’
Tekst: Jolein de Rooij
Meer carrière-artikelen lezen? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS carrièrerubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!