10 tips voor het schrijven van een ijzersterke speech

Bij het schrijven van een speech heb je twee doelen: een goede indruk achterlaten en zorgen dat je toehoorders twee of drie aandachtspunten onthouden. Expert Jeff Schmitt beschrijft op Forbes.com zijn 10 strategieën voor het schrijven van een ijzersterke speech.

1. Zorg dat ze je onthouden

Iedereen kent de beroemde zin uit de speech van John F. Kennedy: ‘And so, my fellow Americans, ask not what your country can do for you; ask what can do for your country.’ Technisch gezien, schrijft Jeff Schmitt, is het vooral de tegenstelling in de zin die de aandacht trekt. Maar belangrijker nog is dat die zin het hele punt maakt dat Kennedy in zijn toespraak wou meegeven. Probeer dat ook eens: vat je speech samen in 15 tot 20 woorden die de hele lading dekken.

2. Bouw een structuur

Je publiek verwacht een route en een bestemming. Ze willen weten waar je heen wil met je speech en waarom. Dus creëer die verwachting bij het begin en houd je speech eenvoudig, zonder zijpaden of verwarrende tegenstellingen. Als een zin niet helpt om je punt te maken: schrap hem.

3. Verspil geen tijd bij je inleiding

Veel mensen beginnen met dankwoorden of besteden te veel tijd aan de inleiding van hun verhaal. Schmitt zegt: ‘Come out swinging’: gebruik een verrassend feit, een grap die gerelateerd is aan het punt dat je wil maken, stel een vraag. En ga dan meteen door naar je eerste alinea. Elke minuut die je praat kun je toehoorders verliezen, houd hun goodwill niet te lang vast.

4. Kies de juiste toon

Bedenk: wie zit in mijn publiek? Waarom? Wat willen ze? Kijk ook naar je boodschap: past die bij de sfeer van het evenement? Als je het jezelf makkelijk wil maken, kies dan in het zakenleven een focus op optimisme. Dat is minder riskant, zegt Schmitt. Zelfs als je publiek alles vergeet wat je zegt, weten ze nog wel wel dat je ze een gevoel van hoop en inzicht gaf.

5. Laat jezelf zien

Jij en je boodschap zijn één bij een speech. Als je publiek jou niet gelooft, gaat je punt de prullenbak in. Gebruik lichaamstaal, zegt iets persoonlijks. Dat straalt vertrouwen uit. Schrijf en speech, alsof je hem ook aan vriend kan geven. Houd het casual waar het kan.

6. Herhaal jezelf

Niet iedereen in je publiek heeft steeds de volle aandacht: herhaal daarom je punt, benadruk woorden, zinnen, thema’s. Muzikanten doen het, een goede speechschrijver doet het ook.

7. Gebruik zinnen die verbanden leggen

Retorische vragen zijn een goede, zegt Schmitt; ‘Wat bekent dit allemaal?’ Laat een pauze vallen, dat trekt de aandacht. Ook zinnen als: ‘Hier valt een les uit te trekken’ of ‘Dat bracht mij bij deze conclusie’ zorgen dat je publiek weer even wakker wordt.

8. Gebruik theater

Neem een voorwerp mee, laat het rondgaan, gebruik een video of iets anders dat een verhaal laat zien. Managementgoeroe Stephen Covey nam wel eens een vissenkom, stenen en zand mee naar zijn toespraken. Toeschouwers moesten de stenen in het zand in de kom duwen. De stenen stonden voor wat ze belangrijk vonden: werk, gezin, sport, vrije tijd. Het lukt niet om alle stenen in de kom te duwen. Het zand was te veel. Het idee: je moet keuzes maken.

9. Sterk eindigen

Geef een samenvatting van je belangrijkste les. Verbind al je punten, deel een succesverhaal, doe een oproep. Houd je niet in aan het einde van je speech: dit is het deel waar mensen het meest over praten na afloop.

10. Houd het kort

De ergste fout bij spreken in het openbaar, zegt Jeff Schmitt, is te lang doorgaan. Je publiek heeft meer te doen. Bovendien: hoe langer je op het podium staat, hoe meer kans op fouten. Maak je punt en ga weer zitten.

 

Meer carrière-artikelen lezen? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS carrièrerubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!