7 tips om stressvrij te communiceren
“Het lijkt er soms op dat we onszelf massaal over de kop werken. Mooi, zo’n nijver volk, maar wat is de prijs? Meer dan een miljoen Nederlanders gebruiken kalmeringsmiddelen. Ruim 700.000 mensen drinken chronisch te veel. Van de werknemers heeft zo’n 14 procent burn-out gerelateerde klachten. Enorme getallen. Kan het anders? Kan het beter? Het ligt uiteraard niet alleen aan ‘de communicatie’, maar ik ben er van overtuigd dat betere communicatie wonderen doet”, aldus presentatie-expert Roeland Schweitzer.
Hoe doe je dat nou?
- Richt je leven zo eenvoudig mogelijk in, dan heb je de meeste tijd. Realiseer je dat geluk niet in spullen zit, niet in likes, niet in volgers, niet in status, macht of geld. Spullen moet je onderhouden, je kunt ze kwijtraken, kortom spullen geven gedoe.
- Maak iedere dag een flinke wandeling of fietstocht in de buitenlucht. Park, bos, water, natuur, buiten.
- Als je je afvraagt hoe het met iemand gaat, vraag het dan ook meteen. De ander is altijd blij met je aandacht.
- Luisteren, samenvatten, doorvragen. Je helpt jezelf en de ander door niet meteen met een antwoord te komen, maar door goed te luisteren en vervolgens samen te vatten wat je hoort. Begrijp ik je goed? Is dit wat je zegt? Zo haal je de ruis uit jullie communicatie. Luisteren. Samenvatten, doorvragen.
- Erken de ander. Wat hij of zij voelt en ervaart, dat klopt, in ieder geval voor die persoon. Ik zei nog weleens tegen een medewerker zoiets als ‘stel je niet aan’, als iemand iets lastig vond. Dat hielp, op korte termijn, maar niet op lange termijn, integendeel. Men ging vermijdingsgedrag vertonen. Medewerkers voelden zich niet erkend en zochten ander werk.
- Schep een speelse, open sfeer waarin mensen kunnen experimenteren en excelleren. Angst tussen zender en ontvanger is dodelijk voor de communicatie. Proef je dat er angst is, dan kun je het beste het werk zo snel mogelijk neerleggen en eerst een oplossing ontwikkelen. Doorgaan lijdt tot mislukking. Angst lijdt tot verwijdering. Er ontstaan eilanden in plaats van een samenwerkend geheel.
- Zorg voor minimale afstand. Hiervoor is veiligheid nodig (zie ook 6), betrokkenheid en aandacht.
- Bonustip. Heel concreet, wat kun je nu doen om rustig en zorgvuldig te communiceren? Gewoon even nadenken en nietsdoen. Even met je aandacht bij jezelf te rade gaan. Hoe voel ik me? Wat heb ik nu nodig om het goed te doen? Dit nu ook doen!
Succes!
Tekst: Roland Schweitzer
Image: Pixabay
Meer lifestylenieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS lifestylerubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!