Alfa Romeo Tonale
Eindelijk, daar is hij dan: de Alfa Romeo Tonale. Jarenlang, om precies te zijn zes jaar, moesten de Alfisti wachten op een nieuw model van Alfa Romeo. Normaal gesproken is zo’n lange termijn killing voor een automerk, maar het roemruchte Alfa Romeo heeft de gunfactor van een hoop autoliefhebbers en door onderdeel te zijn van grotere autoconglomeraten zoals eerst Fiat en nu Stellantis is het merk nog alive and kicking.
Het tweede SUV model van Alfa Romeo
Het is een tweede SUV model van Alfa Romeo gepositioneerd onder de Alfa Romeo Stelvio, in dezelfde klasse als de BMW X1, Audi Q3 en Volvo XC40. En daarmee is meteen duidelijk dat de Tonale aan hoge verwachtingen moet voldoen. De naam is overigens afgeleid van een Italiaanse bergpas, net zo als de naam Stelvio.
Plannen genoeg voor Alfa Romeo, vanaf nu mogen we tot 2026 ieder jaar een nieuw model verwachten, te beginnen met de kleinere SUV Brennero in 2023 en vanaf 2027 produceert Alfa Romeo alleen nog volledig elektrisch aan gedreven auto’s.
Voorlopig in twee uitvoeringen
De Alfa Romeo Tonale komt voorlopig slechts in twee uitvoeringen, de Super en de Ti en in eerste instantie alleen als mild- en plug-in hybride. Wereldprimeur is dat de Tonale de eerste auto is met een uniek digitaal NFT-certificaat (non-fungible token). Dit certificaat is gebaseerd op blockchain-technologie en vanaf de aankoop van de auto worden alle relevante voertuigdata, zoals onderhoud, toegevoegd aan deze “digitale kluis”. Er kan dus niet gerommeld worden met de data en dat heeft weer voordelen als de auto later wordt doorverkocht. Alfa Romeo geeft vijf jaar garantie op de auto.
De Tonale wordt vanaf komend april gemaakt in de ultramoderne Stellantis fabriek in Pomigliano d’Arco vlak bij Napels. Vanaf 1972 rolden hier al Alfa Romeo’s van de band.
De buitenkant
Ja, wat vinden wij van het design van de buitenkant van de Tonale. Het is niet nieuw in ieder geval, want al drie jaar circuleren er beelden van. De buitenmaten zijn compact: een lengte van 4,53 meter, breedte van 1,84 meter en hoogte van 1,6 meter. Door de SUV vorm is er niet veel ruimte om de auto als opvallend en spectaculair ten opzichte van z’n concurrenten aan te merken.
Met name de zijkanten vinden wij wat gewoontjes. De voor-en achterkant zijn wel als typisch Alfa Romeo te herkennen. Hier konden de designers van Alfa Romeo zich lekker uitleven. Aan de voorkant valt de grote Scudetto-grille op en de verlichting is wel opvallend zowel aan de voor-als achterkant. Nieuwe Full-LED Adaptive Matrix ‘3+3’-koplampen, waarbij de lichtsterkte zich aanpast op basis van snelheid en specifieke rijomstandigheden. Voorliggers worden automatisch gedetecteerd, zodat verblinding wordt voorkomen. De achterlichten hebben eenzelfde design als de koplampen.
Technisch gezien heeft de Tonale dezelfde basis als de Jeep Compass, hoewel de spoorbreedte en totale lengte wel groter zijn.
De binnenkant
De buitenmaten van de Alfa Romeo Tonale zijn groot genoeg om flink ruimte te geven aan passagiers en hun bagage. Het interieur lijk ook gelukkig op dat van andere Alfa’s met onder andere een op de bestuurder gericht dashboard. Alfa Romeo levert de Tonale standaard met een volledig nieuw infotainmentsysteem, inclusief Android-besturingssysteem, 4G-connectiviteit en Over-the-Air (OTA) updates. Het systeem omvat een digitaal 12,3-inch scherm, een 10,25-inch touchscreen en een geavanceerde multitasking-interface, waardoor alles in één oogopslag te zien is. De Tonale gebruikt Amazon Alexa voor spraaksturing en functionaliteiten.
De Tonale heeft uitgebreide rij-assistentiesystemen aan boord, met Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) is autonoom rijden op niveau 2 mogelijk. Met de Secure Delivery Service van Amazon is de Tonale ook een plek waar postpakketten kunnen worden afgeleverd. Door de portieren op afstand te ontgrendelen, kunnen pakketbezorgers de bestelde producten veilig in de auto achterlaten.
De aandrijving
De Alfa Romeo Tonale is nog niet volledig elektrisch, maar komt er wel als plug-in-hybride. Die Plug-in Hybrid Q4 aandrijflijn kennen we in de basis al van de Jeeps Compass en Renegade Uiteraard heeft Alfa Romeo de auto wel aangepast aan de Italiaanse Alfa-karakteristiek. Een 1,3-liter grote viercilinder met elektromotor op de achteras levert in totaal 275 pk om de vier wielen aan te drijven. Schakelen gaat met een zestrapsautomaat. De sprint van 0 naar 100 km/h kan in 6,2 seconden, volledig elektrisch rijden levert 60 kilometer op.
Andere aandrijvingen van de Tonale, maar dan zonder stekker, zijn de 130 pk en 160 pk Hybrid versies. In deze gevallen is een nieuwe, 1.5-liter viercilinder benzinemotor gecombineerd met een ongeveer 20 pk sterke elektromotor. Beide uitvoeringen zijn dan gekoppeld aan een zeventraps automaat.
Bestellen kan vanaf april, prijzen heeft Alfa Romeo nog niet bekend gemaakt.
Kijk voor meer informatie over de Alfa Romeo Tonale op de website van Alfa Romeo.