Alpine A290

Alpine A290

Renault kwam dit voorjaar met een nieuwe Renault 5, en de verwachting was dat Alpine met zijn eigen uitvoering daarvan zou komen. Welnu: het is zover, dit is de Alpine A290. Het is ook de allereerste volledig elektrische Alpine ooit. Natuurlijk, de basis is een “gewone” Renault 5, maar dan voorzien van alle kenmerken van de rijke race-erfenis van Alpine. Het resultaat is een auto die zowel retro als futuristisch is, met een supersnelle aandrijving.

De A290 is in eerste instantie leverbaar met een keuze uit een 180 pk of 220 pk sterke aandrijving. Die laatste is de snelste uitvoering: in 6,4 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h. Door de auto te bouwen op het AmpR Small-platform zijn er geavanceerde technologieën aan boord, zoals Vehicle to Load (V2L, energie leveren aan andere elektrische apparaten) en Vehicle to Grid (V2G, opgeslagen energie terugleveren aan het net). Afgezien van de geavanceerde techniek is de Alpine A 290 vooral een feest om te zien en mee te rijden.

De buitenkant

In de basis dus een Renault 5, maar dan met een “racy” uiterlijk. De spoorbreedte is 6 centimeter groter dan die van de Renault 5,  hij is ook 5 centimeter breder en 7 centimeter langer. Dit komt door een andere voorbumper met grotere koelopeningen, sideskirts en flink verbrede wielkasten. Voor een ruiger rijgedrag heeft de A290 specifieke stabilisatorstangen, een straffer afgesteld onderstel en Brembo remmen met rode óf blauwe remklauwen. De Alpine A290 staat standaard op 19-inch wielen en is ook te herkennen aan zijn X-vormige koplampen.

Kies je voor de GT Premium uitvoering, dan heeft de auto een contrasterend dak, Alpine Blue-remklauwen, lederen interieur en verbeterde audio. Met de GT Performance is er een de krachtigere motor, Michelin Pilot Sport-banden, rode remklauwen en Alpine Telemetrics om je rondetijden bij te houden. Daarboven staat de GTS uitvoering die ook nog op maat krijgt dat allemaal, gemaakte ‘Snowflake’-wielen heeft. Het ziet er allemaal bijzonder geslaagd uit!

De binnenkant

Het interieur doet niet onder voor de buitenkant: het is een mix van luxe en sportiviteit. De cockpit is op de bestuurder is gericht en het aan de onderzijde afgeplatte driespaaks sportstuur is, evenals het dashboard en de deurpanelen, bekleed met Europees nappaleder. Met een knop op het stuur kun je kiezen uit de vier rijmodi Save, Normal, Sport en het zelf te configureren Personal. Ook kun je handmatig de mate van stuurbekrachtiging en de gasrespons instellen, maar ook de sfeerverlichting en het kunstmatige motorgeluid dat het Alpine Drive Sound-systeem maakt. Met Alpine Telemetrics heb je zicht op informatie over de G-krachten, temperatuur van de motor, banden en remmen en rondetijden op het circuit. Met de kleine, rode, “Overtake”-knop heb je bij het snel accelereren ineens het volle vermogen van de aandrijving tot je beschikking. Zoals in een Formule 1 auto dus.

De aandrijving

De Alpine A290 heeft of een aandrijving van 180 pk of 220 pk sterk, maar heeft altijd een 52 kWh accu in zijn bodem. Hiermee is een actieradius van gemiddeld 380 kilometer mogelijk. Snelladen kan de Alpine A290 met maximaal 100 kW. Behalve de sprintsnelheid van de 220 pk sterke uitvoering heeft Alpine nog geen andere prestaties bekend gemaakt.

Ook prijzen heeft Alpine nog niet bekend gemaakt voor de A290, we schatten in prijzen vanaf €45.000, in de buurt van de elektrische Abarth 500. 

Alpine A290-2
Alpine A290-3
Alpine A290-7
Alpine A290-8
Alpine A290-4
Alpine A290-5
Alpine A290-6
Alpine A290-9
Alpine A290-10

Meer informatie over de Alpine A290 vind je hier.