Aston Martin DBX
Dit is de splinternieuwe Aston Martin DBX! Eindelijk, al jarenlang prikkelde Aston Martin ons met half of geheel afgeplakte voorlopers van de definitieve DBX. Het is op zich al een prestatie van formaat dat het relatief kleine sportwagenmerk nu met een serieuze SUV/off-roader op de markt komt. De DBX kan het bedrijf Aston Martin doen breken of er een succes van maken, het moet dus in één keer goed zijn. Het is trouwens ook heel logisch dat er een SUV van Aston Martin komt, andere sportwagenmerken deden dit al eerder en veelal met groot financieel succes. Beoogde concurrenten van de DBX zijn de Porsche Cayenne Turbo, Bentley Bentayga, Range Rover Sport en de Maserati Levante.
Voorlopig is de Aston Martin DBX alleen leverbaar met de bekende 4.0-liter twinturbo V8 van Mercedes-AMG. Nog geen elektrisch aangedreven DBX dus, maar wie weet, want hij wordt geproduceerd in de St. Athan-fabriek in Wales en dat is de locatie waar alle toekomstige geëlektrificeerde modellen van Aston Martin vandaan zullen komen.
De buitenkant
Aston Martin heeft z’n best gedaan om de DBX de familiekenmerken mee te geven. Is dat gelukt? Mwah…natuurlijk het is een SUV en geen sportwagen. Hij ziet er dus ook uit als een SUV, maar dan met een niet eens zo afwijkend uiterlijk vergeleken met z’n naaste concurrenten. Een beetje op safe dus. Begrijpelijk gezien de beoogde kopers groep en de benauwde financiële situatie bij Aston Martin. Aan de andere kant; het is wel een echte Aston Martin met alles erop en eraan. Een SUV met de ziel van een sportauto, dus met lekker veel snelheid. Met het ‘adaptive triple volume air suspension’ systeem kun je de auto als een sluipend wild dier 5 cm lager op het wegdek laten rollen, op ruig terrein kan het systeem de carrosserie 4,5 centimeter omhoog pompen. De achterkant van de DBX is het meest bijzonder qua design met twee spoilers waarvan de onderste het meest weg heeft van een ducktailspoiler. Als opvallend stijlelement en voor meer downforce bij hogere snelheden zeg maar.
De binnenkant
Van binnen komen de typerende Aston Martin kenmerken helemaal aan bod; comfortabel, alcantara, hout, glas, metaal, één en al luxe dus. Met een 10,25-inch beeldscherm boven de middenconsole voor het uitgebreide infotainmentsysteem en een 12,3-inch scherm achter het stuurwiel voor het digitale instrumentarium. De DBX is een ruime SUV, in de achterbak kan 832 liter aan bagage mee, met de achterbank platgelegd zelfs 1.540 liter.
Motor
Onder de motorkap ligt de bekende vierliter V8 met dubbele turbo van Mercedes-AMG. Nu iets potenter gemaakt, hij levert 550 pk, voldoende om in 4,5 seconden naar de 100 km/h te sprinten. Z’n topsnelheid bedraagt 291 km/h. Het vermogen wordt via een automatische versnellingsbak met 9 verzetten naar de vier wielen geleid.
De Nederlandse verkoopprijs is nog niet bekend gemaakt, wel de Duitse (193.500 euro). De levering start in het 2e kwartaal van 2020.
Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!