Aston Martin DBX707-5

Aston Martin DBX707

Nagenoeg alle sportwagenmerken hebben nu wel minimaal één SUV model in het assortiment opgenomen. Belangrijkste reden: de omzet en winstmarge op deze types is relatief enorm en zorgt voor een permanente instroom van cash, voldoende voor de productie van “echte” sportwagens van het merk. Aston Martin heeft met zijn SUV model, de DBX, vanaf 2019 deze ontwikkeling ook ingezet. Qua design is de DBX vergeleken met z’n concurrenten zoals de Bentley Bentayga, Range Rover Sport en de Maserati Levante een beetje een buitenbeentje, Aston Martin heeft geprobeerd om z’n SUV op een sportwagen te doen lijken. Of dit gelukt is, is natuurlijk afhankelijk van je smaak. Geen discussie kan er zijn over de sportwagenprestaties van deze SUV. De basisuitvoering van de DBX kan met z’n 550 pk onder de motorkap in 4,5 seconden van stilstand de 100 km/h bereiken en dan door naar een topsnelheid van 291 km/h. En nu is er dan ook de topversie, de Aston Martin DBX707, inderdaad met 707 pk.

Indrukwekkende prestaties

De prestaties van deze SUV zijn helemaal indrukwekkend: een topsnelheid van 310 km/h en een sprint van 0 naar 100 km/h in 3,3 seconden. Hiermee gaat de DBX707 qua prestaties weer ietsje over die van de Lamborghini Urus Performante heen.

De buitenkant

Ten opzichte van de basis uitvoering van de DBX zijn er wat uiterlijke aanpassingen te zien. De grille is groter gemaakt, de luchtinlaten en remkoelsleuven zijn aangepast, evenals de glanzend zwarte frontsplitter. Donkere satijnchroom raamomlijstingen, zwarte zijdrempels, nieuwe quad-uitlaten, spoiler en een opnieuw geprofileerde gevleugelde diffusor aan de achterkant. De wijzigingen maken dat de auto lager, assertiever en nog dynamischer lijkt.

Door de standaard aanwezige koolstof-keramische remmen met een diameter van 420 mm aan de voorkant en 390 mm achter heeft de SUV korte remwegen. Standaard heeft de DBX707 22-inch wielen, tegen meerprijs is 23 inch leverbaar. 

De binnenkant

Met een alcantara® hemelbekleding, multi-verstelbare verwarmde en geventileerde sportstoelen met semi-aniline lederen bekleding, extra dikke tapijten, een donker chromen look, sportstuur en de legendarische geborduurde Aston Martin-vleugels op de rugleuningen van de stoelen zit je als een vorst in de DBX707. 

Met een draaischakelaar op de nieuwe middenconsole kun je één van de vijf nieuw geconfigureerde rijmodi instellen. Spectaculairste is de “Sport+”-modus, ontworpen voor de meest intense rijervaring van de DBX707. In deze modus, mogelijk gemaakt door een nieuwe door de Aston Martin raceafdeling ontwikkelde negentraps automaat met natte koppeling, is een volledig geïntegreerd autonoom launch control-systeem ingebouwd. Je wordt dan als het ware vanuit stilstand gelanceerd.

De DBX707 heeft voor de aardigheid een actieve uitlaatcontrole, waarmee, met welke snelheid je ook rijdt, de heftige brul van de V8 motor kunt laten horen. 

De motor

Meest indrukwekkend aan de Aston Martin DBX707 is de machtige 4-liter twinturbo V8 motor. Dit is een motor van “partner in crime” Mercedes-AMG. Het is de motor die ook in de basis DBX ligt, maar door een nieuwe, kogelgelagerde, turbo en een nieuw geprogrammeerd managementsysteem kon het vermogen opgevoerd worden van 550 pk naar een angstaanjagende 707 pk. De nieuwe negentraps automaat schakelt 30% sneller dan in de standaard DBX. Er is een naadloze overgang van versnelling naar versnelling. De verdeling van de aandrijfkrachten tussen voor-achter wordt automatisch geregeld en kan zo nodig volledig naar de achterwielen. In combinatie met het elektronische sperdifferentieel is dit een garantie voor een hoop vuurwerk en geef je de eventuele concurrentie het nakijken. 

https://youtu.be/GiN7wi9EVP8
Aston Martin DBX707
Aston Martin DBX707-2
Aston Martin DBX707-3
Aston Martin DBX707-4
Aston Martin DBX707-6
Aston Martin DBX707-7
Aston Martin DBX707-8
Aston Martin DBX707-9
Aston Martin DBX707-10
Aston Martin DBX707-11
Aston Martin DBX707-12

Meer informatie over de Aston Martin DBX707 vind je hier.