Aston Martin Lagonda
Aston Martin heeft in 2018 z’n 2e merk, Lagonda, nieuw leven ingeblazen. Het merk wordt geherintroduceerd als het eerste luxe-merk dat alleen maar elektrisch aangedreven auto’s produceert. De merknaam Lagonda zegt nog maar weinig mensen iets. We kunnen ons als laatste model nog de Taraf herinneren, maar verder terug wordt het mistig. Toch stond het merk Lagonda in het verre verleden, voor WOII, bekend als leverancier van uiterst stijlvolle, innovatieve, luxueuze, limousines voor de happy few. De toenmalige eigenaar van Aston Martin kocht het merk Lagonda in 1947 voor 52.500 Engelse ponden, met de bedoeling om het merk te laten concurreren met Rolls-Royce en Bentley. Dat is dus niet gelukt, slechts sporadisch werd een nieuw model uitgebracht.
In 2018 kwam Aston Martin met de Lagonda Vision Concept, een autonoom rijdend, elektrisch aangedreven vierdeurs sedan. Een conceptmodel om te laten zien hoe een nieuwe Lagonda eruit zou kunnen zien. De reacties waren zo positief dat Lagonda nu echt als merk wordt opgebouwd. In 2022 komt een volledig elektrische en autonoom rijdende SUV op de markt, en wat later volgt de definitieve uitvoering van de Lagonda Vision. De SUV gaat Lagonda All-Terrain heten.
Lagonda All-Terrain Concept
Van de Lagonda All-Terrain is in 2019 een concept gepresenteerd. Het design is als futuristisch te kwalificeren. Een mooi alternatief voor bijvoorbeeld de Bentley Bentayga, Lamborghini Urus of Rolls-Royce Cullinan. De Lagonda All-Terrain wordt een vierwielaangedreven SUV met een elektrische aandrijflijn. Technische specificaties zijn er nog niet, dan alleen dat de actieradius zo’n 600 kilometer zal bedragen. Aston Martin heeft een strategische samenwerking met Mercedes-Benz, dus te verwachten valt dat er componenten van bijvoorbeeld een Mercedes-Benz GL gebruikt gaan worden. Het interieur oogt als een super-de-luxe lounge. De voorstoelen zijn 180 graden draaibaar, het materiaalgebruik is een combi van modern zoals carbon en keramiek, en klassiek zoals kasjmier en zijden stoffen. Het beste van twee werelden zeg maar. De SUV wordt gemaakt in de splinternieuwe fabriek van Aston Martin in Wales, waar ook de binnen een paar maanden komende SUV van Aston Martin, de DBX, de poort uit gaat rollen.
Lagonda
De merknaam Lagonda is al meer dan 100 jaar oud. Opgericht door de Amerikaan Wilbur Gunn in 1906 in Staines, Middlesex, Engeland. Hij was een voormalig operazanger met een passie voor motorentechniek. Voordat hij z’n autowerkplaats begon werkte hij als monteur van speedboten en motoren. De naam Lagonda komt van zijn geboorteplaats in Amerika, Ohio. In 1907 maakte hij z’n eerste eigen auto, de 20 pk sterke 6 cilinder Torpedo. Met die auto won hij de Moscow–St. Petersburg race waarna hij veel orders uit dat land ontving. De Torpedo was voor die tijd een revolutionair ontwerp; met een unieke zelfdragende, monocoque constructie en anti-rol beugels. Latere Lagonda’s waren vooral op luxe en comfortabel reizen ingericht met fluisterstille, 12 cilinder motoren, volgens het gepatenteerde Silent Travel concept. Dat fluisterstille komt nu dus terug, maar dan in elektrische vorm.
De aandelen van Aston Martin zijn voor 75% in handen van een bedrijf uit de Golfregio. Het restant is op de Londense beurs verhandelbaar. Heb je vertrouwen in de toekomstplannen van Aston Martin en hou je van een gokje, dan is het nu wellicht tijd om in te stappen. Het aandeel is nu zo’n 4,25 Engelse ponden waard, en dat is 72% lager dan in het begin van dit jaar.
Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!