Aston Martin V12 Vantage Final Edition
Groot nieuws voor het kleinste, maar sportiefste model, de Vantage van Aston Martin. Het Engelse merk gaat z’n sterkste motor inbouwen in de Vantage. Dus de 5,2 liter Twin Turbo V12! Het zal overigens wel de laatste keer zijn dat deze motor mag shinen in een Aston Martin. Hoe dan ook, geniet er maar van nu het nog kan, in 2026 gaat deze motor met pensioen en z’n opvolgers zullen ongetwijfeld volledig elektrisch zijn. Een sprint van 0 naar 100 km/h in 3,4 seconden en een maximum snelheid van 333 km/h, er zijn weinig auto’s die deze prestaties overtreffen. Wel of niet toevallig: er worden er maar 333 exemplaren van de Aston Martin V12 Vantage Final Edition gebouwd en ze zijn ook allemaal al verkocht.
De buitenkant
De Vantage mag dan het instapmodel van Aston Martin zijn, wat ons betreft is dit wel het model dat je moet hebben. Het is een echte tweezits sportcoupé, geen 2+2, met aan de buitenkant een bijzonder fraaie mix van tijdloze ingetogen lijnen en bijzondere kenmerken zoals die grote grille aan de voorkant. Voor de Aston Martin V12 Vantage Final Edition is die grille nog wat groter gemaakt. Vergeleken met de standaard Vantage heeft de V12 Vantage Final Edition een zogenoemde ‘widebody’ gekregen, een 4 centimeter wijdere spoorbreedte, rondom spoilers en aan de achterkant een opvallende achterbumper met 2 centraal geplaatste speciale, lichtgewicht, uitlaatpijpen. En die grote achterspoiler kenden we ook nog niet, maar zal absoluut noodzakelijk zijn om de achterwielen goed op de weg te houden bij hoge snelheden. De sportwagen heeft actieve dempers, nieuwe stabilisatorstangen en de veren zijn zo’n 50% stijver dan in de basisuitvoering. Enorm grote carbon/keramische remschijven zorgen voor uitstekende remprestaties.
De binnenkant
In het interieur zijn de veranderingen ten opzichte van de basis Aston Martin Vantage wat minder opvallend. Speciale stoelen dat wel, nieuwe koolstofvezel performance-stoelen met koolstofvezel schaal en handmatige 6-wegverstelling. Qua personalisering van kleurstelling en afwerking is van alles mogelijk, zoals leder, alcantara stoelinzetstukken, sierinleg en naar wens geanodiseerde en gekleurde draaiknoppen in de middenconsole. In z’n algemeenheid straalt het interieur klasse uit en helemaal geschikt om heerlijk te racen met de volgens Aston Martin speciale schakelpeddels die “race-like” schakelen mogelijk maken.
De motor
De 5,2 liter V12 met twee turbo’s ligt ook in het topmodel van Aston Martin, de DBS Superleggera, maar is voor de compacte sportwagen aangepast, dat wil zeggen 25 pk minder sterk. Het maakt de Aston Martin V12 Vantage Final Edition de sterkste Vantage ooit. De motor is gekoppeld aan een achttrapsautomaat van ZF met mechanisch Limited-Slip Differential (LSD). Dit systeem zorgt voor versnellingsverfijning en bruikbaarheid dat verder gaat dan dat van versnellingsbakken met dubbele koppeling.
Aston Martin is al gestart met de bouw van de 333 sportwagens. Geluksvogels kunnen hun nieuwe speeltje binnen een paar maanden afhalen bij hun dealer.
Meer informatie over de Aston Martin V12 Vantage Final Edition vind je hier.