Aston Martin Valhalla
Een paar jaar geleden schreven we al over de Aston Martin Valhalla, de supercar die in 2023 op de weg zou verschijnen. We gaan nu het vierde kwartaal van dit jaar in, dus hoe staat het er mee? Nou goed dus; weliswaar gaat 2023 niet lukken, maar Aston Martin geeft aan dat het volgend jaar zeker gaat gebeuren. De ontwikkeling van de eerste in serie geproduceerde supercar met middenmotor van het ultraluxe merk heeft de afgelopen jaren niet stil gestaan. Aston Martin staat vooral bekend om z’n sportieve, maar vooral luxueuze modellen. En dan toch een supercar ontwerpen met een 0-100km tijd van 2,5 seconden en een topsnelheid van 330 km/h?
De Aston Martin Valhalla plukt de vruchten van ’s werelds snelste laboratorium: de Formule 1
Het antwoord op die vraag is niet moeilijk: de Aston Martin Valhalla plukt de vruchten van ’s werelds snelste laboratorium, de Formule 1, waar de technologische ontwikkelingen onder hoogspanning worden versneld door de behoefte aan snelheid, betrouwbaarheid en prestaties. Het Aston Martin Formule 1-team, met coureurs als Lance Stroll en Fernando Alonso, werd volop ingezet om de Valhalla tot een succes te maken. Dynamische kenmerken en voertuigafstelling werden daarbij voor 90% bepaald in de simulator. Aston Martin heeft zich voorgenomen om 999 exemplaren van de Valhalla te gaan bouwen, de auto gaat ongeveer €700.000 euro vóór belastingen kosten.
De buitenkant
De Valhalla is zo licht mogelijk gebouwd en je ziet dat er alles aan gedaan is om de auto zo aerodynamisch mogelijk te maken. De koolstofstructuur, een complexe en prachtige mix van koolstofvezelmaterialen, is gemaakt met behulp van een nieuwe en gepatenteerde technologie die is ontwikkeld voor Aston Martin. Het resultaat is een unieke, immens stijve, sterke en lichte cabine, die de beste dynamische eigenschappen en veiligheid in zijn klasse levert, met een goede ergonomie voor bestuurder en passagier.
Net zoals bij F1 -auto’s heeft de Walhalla vleugels met meerdere elementen voor en achter, hoewel de voorvleugel grotendeels aan het zicht is onttrokken. De voorvleugel kan plat liggen in een DRS-positie om de luchtweerstand te verminderen of kan schuin omhoog worden geplaatst om enorme downforce direct voor de voorwielen te genereren. Achter de frontsplitter is het oppervlak onder de vloer hol, waardoor een lagedrukgebied ontstaat dat downforce genereert.
De binnenkant
Ook in de cockpit is de invloed van de Formule 1 te merken. Je zit enorm laag in de auto, met nagenoeg gestrekte benen, de hielen van de bestuurder worden verhoogd door een hoger vloerdeel, waardoor de rijpositie geoptimaliseerd is. De unieke koolstofvezel kuipstoel kan in een grotere hoek worden neergeklapt voor een nog betere zitpositie. Wat ook helpt is dat de auto door niveaucontrole wat hoger op de wielen gebracht kan worden. Op de eerste beelden van het interieur zien we een sober geheel, onder invloed van veel koolstofvezel en een donkere stoffering. Wel met de nieuwste systemen op het gebied van adaptieve cruise control, forward collision warning, dodehoekdetectie, parkeersensoren en een 360-graden-camera.
De aandrijving
De Valhalla heeft een hybride aandrijving: een op maat gemaakte Aston Martin V8-motor met dubbele turbo, volgens het merk de meest geavanceerde, responsieve en best presterende ooit gemonteerd in een Aston Martin, is gekoppeld aan drie elektro-motoren. Het geheel vormt een 1.012 pk sterke vierwiel aangedreven hybride aandrijflijn.
Twee elektro-motoren drijven de voorwielen aan, met torque vectoring wordt gezorgd voor een positievere stuurrespons bij het insturen, een sterkere grip door de bocht en verbeterde tractie bij het verlaten van de bocht. De derde elektro-motor is geïntegreerd in de versnellingsbak met dubbele koppeling en levert extra vermogen aan de achterwielen en fungeert ook als de starter / generator voor de ICE-motor.
Eigenlijk kun je concluderen dat de Aston Martin Valhalla rijdt, stuurt en beleefd kan worden als een F-1 auto voor de openbare weg.
Meer informatie over de Aston Martin Valhalla Volante vind je hier.