Audi E-tron GT
En daar is hij dan eindelijk; de Audi E-tron GT. Wat in 2018 op de Los Angeles International Auto Show begon als ‘concept’ is nu in definitie vorm gepresenteerd. Het moet gezegd, de Audi E-tron GT wijkt nauwelijks af van die concept. Wat ook opvalt is dat broedermerk Porsche er alles aan heeft gedaan om Audi bij de ontwikkeling van de E-tron GT te helpen. Het is zelfs zo dat de Audi E-tron GT technisch gezien als twee druppels water lijkt op de Porsche Taycan. Wat afwijkt is uiteraard de prijs en hoewel beide met hetzelfde elektrische aandrijfpakket zijn voorzien, wijkt de snelheid iets af in het voordeel van de Porsche Taycan. Het blijft natuurlijk wel baas boven baas…
Verschil RS uitvoering ten opzichte van de basis GT
Audi brengt gelijk met de 530 pk sterke basisversie Audi E-tron GT ook al de RS E-tron GT versie met 646 pk op de markt. De afmetingen van de E-tron GT en de RS E-tron GT ontlopen elkaar niet veel. De RS is iets korter. De RS heeft een elektronisch aangestuurd sperdifferentieel aan de achterkant, driekamerluchtvering, adaptieve dempers en keramische remmen. De wielen zijn in plaats van 19-inch bij de RS 20-inch of zelfs 21-inch groot. Standaard bij de RS uitvoering zijn matrix-ledkoplampen. Vierwielbesturing is een optie.
De buitenkant
De Audi E-tron GT is absoluut een indrukwekkende verschijning. Hij is 4,99 meter lang en maar 1,41 meter hoog, aerodynamisch gevormd met een Cw-waarde van 0,24. Door het gewicht van z’n accupakket is het wel een zware jongen geworden met z’n 2.300 kilo, maar door de power van de elektrische aandrijving en z’n uitstekende onderstel merk je daar tijdens het rijden niet veel van.
De binnenkant
Het interieur van de Audi E-tron GT oogt niet zo spectaculair als de buitenkant. Uiteraard is het materiaalgebruik en de afwerking van het gebruikelijke, uitstekende, Audi niveau, maar het design is bewust wat zakelijk gehouden, wellicht om de sfeer die Audi liefhebbers gewend zijn intact te houden.
Centraal op het dashboard is een 10,1-inch infotainmentscherm geplaatst met de nieuwste versie van het MMI-systeem. Achter het stuur zit een 12,3-inch scherm voor het digitale instrumentarium en relevante rij-informatie.
De E-tron GT is een vierzitter en vooral voor de ruimte van de passagiers achterin is het accupakket zo diep mogelijk in de bodem verwerkt. Geen leer meer op de stoelen, Audi wil dat niet meer aanbieden. Wel is imitatieleer op basis van gerecycled materiaal een optie.
De aandrijving
De trekkracht komt van twee elektromotoren; ééntje voorin en ééntje achterin. Het systeemvermogen bedraagt 476 pk, maar met de boostfunctie heeft hij 2,5 seconden lang 530 pk. In 4,1 seconden sprint de auto van stilstand naar 100 km/h en dan door naar een max van 245 km/h. Bij rustig rijden worden alleen de voorwielen aangedreven. Bij gas los laten en met remmen wordt energie teruggewonnen. Met de lithium-ion batterij van LG kun je bij volle accu’s met een nettocapaciteit van 86 kWh 488 kilometer ver komen.
De RS E-tron GT versie doet het allemaal wat sneller; in 3,3 tellen van stilstand naar 100 km/h en een top van 250 km/h.
Opladen
De Audi E-tron GT en RS uitvoering hebben dezelfde 800 Volt-techniek aan boord als de Porsche Taycan. In 5 minuten 100 km actieradius erbij met een 270 kW-snellader en in 23 minuten van 5 naar 80 procent laden. Thuis met een 11 kW lader kost het uiteraard wat meer tijd. Het maximale bereik van 488 kilometers met volle accu’s is geen wereldrecord, wat dat betreft is de achterstand op een vergelijkbare Tesla nog niet ingelopen.
Vanaf komende mei kunnen we de Audi E-tron GT en de RS-uitvoering hiervan verwachten. Prijzen zijn nog niet bekend gemaakt, maar zullen naar verwachting ruim boven de € 100.000 uitkomen. Wellicht komt er nog een instapversie met alleen achterwielaandrijving (zoals ook bij de Porsche Taycan) van de Audi E-tron GT, de prijs daarvan zal onder de € 100.000 blijven.