Audi Q4 e-tron

Audi Q4 e-tron

Audi presenteert de productieversies van de Audi Q4 e-tron en de Q4 Sportback e-tron! Beide modellen worden gebouwd op het MEB platform van de Volkswagen Group, waarop ook de Volkswagen ID4 en de Skoda Enyaq iV worden gebouwd. De Audi Q4 e-tron is vanaf komende juni leverbaar, de Q4 Sportback e-tron in de loop van volgend jaar. Beide auto’s zijn technisch identiek, alleen de carrosserie verschilt. Ze zijn erg gestroomlijnd, met een Cw-waarde van slechts 0,28 (Audi Q4 e-tron) respectievelijk 0,26.

Wij vinden zelf het ontwerp van de Q4 Sportback e-tron met zijn coupeáchtige daklijn wat minder geslaagd, die van de Q4 e-tron daarentegen vinden we zeer aantrekkelijk. Bedenk dat je met de Audi Q4 e-tron een elektrische Audi aanschaft met de buitenmaten van een Audi Q3, maar met relatief veel meer binnenruimte. En dat met vergelijkbare aanschafprijzen (vanaf 48.295 euro voor de instap Launch Edition) en lagere gebruikskosten. De Audi Q4 e-tron is dus een slimme keus. 

De buitenkant

Qua buitenmaten past de Audi Q4 e-tron precies tussen de afmetingen van de Audi Q3 (9 centimeter korter) en Audi Q5 (10 centimeter langer). De binnenruimte is echter flink groter, ook door het ontbreken van een middentunnel. Zelfs de bagageruimte is ruimer dan die van een Audi Q5. Qua design valt de lange wielbasis op, de wielen zijn ver in de hoeken geplaatst. De motorkap lijkt langer dan hij is door de profiellijn tot aan de buitenspiegel door te laten lopen. Ook door het ‘zwevende’ dak in combinatie met de langgerekte dakspoiler lijkt de auto optisch wat langer. De auto is 4,59 meter lang, 1,87 meter breed en 1,63 meter hoog. Kies je voor een sportonderstel dan wordt de auto 15 mm verlaagd.

De binnenkant

Hier geen verrassingen, het interieur van de Q4 e-tron is helemaal in lijn met andere Audi modellen. Wel is er in de Q4 e-tron meer gewerkt met gerecyclede materialen. De stoelbekleding is voor een groot deel gemaakt van gerecyclede PET-flessen. Uiteraard heeft de Q4 de nieuwste techniek aan boord. Zo is het bijvoorbeeld met adaptive cruise assist mogelijk om grotendeels autonoom te rijden. 

Zoals altijd bij Audi kun je uit een veelheid aan opties kiezen om je auto zoveel mogelijk naar je hand te zetten. Standaard is het instrumentarium digitaal, evenals een 10,1- inch centraal geplaatste display. Een aanrader is de optie van een Head-up Display met actieve wegbewijzering waarbij het lijkt alsof pijlen zo’n 10 meter voor de auto op de rijstrook worden geprojecteerd. 

De aandrijving

Qua aandrijving heb je ook de keus uit twee accupakketten en drie aandrijfconfiguraties. Het resulteert in de volgende versies van de Audi Q4 e-tron:

Instapversie is de Audi Q4 35 e-tron met een het 55 kWh accupakket dat samen met een 125 kW/170 pk sterke elektromotor de achterwielen aandrijft. De actieradius bedraagt 341 km. 

De Q4 40 e-tron-versies hebben ook achterwielaandrijving, maar dan in combinatie met een 77 kWh accupakket en een elektromotor met 204 pk. Vervolgens staat er een tweede achterwielaandrijver op de lijst, de ‘40’ met een 82 kWh-batterij en 150 kW/310 Nm sterke elektromotor. Met een volle batterij kan de SUV rond de 520 km afleggen. Beide Q4’s sprinten in 8,5 seconden naar de 100 km/h. De 77 kWh accu kan opgeladen worden met een AC-lader met 11 kW geladen worden en kan met een DC-snellader tot 125 kW laadvermogen aan. Met de 125 kW-laadmogelijkheid is in 10 minuten weer 130 kilometer aan actieradius “bij te tanken”. 

De Audi Q4 50 e-tron Quattro beschikt over het grote accupakket en twee elektromotoren, ééntje op de vooras en de andere op de achteras. Het systeemvermogen van 220 kW/299 pk maakt het mogelijk om van 0-100 km/u naar 100 km/h te sprinten in 6,2 seconden. 

https://youtu.be/vC1xqaNVo94
Audi Q4 e-tron-2
Audi Q4 50 e-tron quattro
Audi Q4 50 e-tron quattro
Audi Q4 e-tron-5
Audi Q4 e-tron-6
Audi Q4 e-tron-7
Audi Q4 e-tron-8
Audi Q4 e-tron
Audi Q4 e-tron
Audi Q4 e-tron
Kijk voor meer informatie op de website van Audi.