Audi R8 V10 Performance RWD
Mochten wij in een mooie droom een Audi uitzoeken, dan zou het ongetwijfeld een Audi R8 V10 Performance worden. Maar ja, die prijs…. Audi komt ons nu wat tegemoet, er wordt nu ook een R8 V10 Performance RWD naast de Quattro versies in het leveringsprogramma opgenomen. Zowel als Coupé en als open “Spyder” uitvoering. Geen vierwielaandrijving maar achterwielaandrijving dus. Is dat een minpunt? Nou wat ons betreft niet, het verhoogt het rijplezier alleen maar. Lekker driften met die achterwielen! Audi levert op de RWD versies een mechanisch sperdifferentieel op de achteras, driftmodus in de sport-stand, keramische remmen en Dynamic Steering. Kortom: meer plezier, voor een lagere prijs.
Topsnelheid van 327 km/h
De door achterwielen aangedreven sportwagen met middenmotor, een 5.2 liter V10 FSI S tronic, heeft 570 pk. En dat is 50 pk minder dan in de Quattro uitvoeringen, maar ja die RWD uitvoering is dan ook een stukje lichter in gewicht. De R8 V10 Performance RWD Coupé doet 3,7 seconden over de 0-100 km/h-sprint, de Spyder is met 3,8 seconden een fractie langzamer. De Quatro uitvoeringen zijn in de sprint zo’n halve seconde sneller. De topsnelheid bedraagt 327 km/h.
De buitenkant
Het tijdloze design van de buitenkant is een mooie mix van rondingen en strakke vormen. Er zijn geen opvallende verschillen ten opzichte van de Quattro uitvoeringen, dan de in de kleur van de auto gespoten side-blades (panelen aan de zijkanten) en velgen. Op de Quattro’s zijn de side-blades in het zwart gespoten.
De softtop van de Audi R8 V10 Performance RWD Spider is te kiezen in een zwarte, bruine of rode kleur. Een Spider is wat ons betreft de mooiere uitvoering van de Audi R8 V10 Performance RWD, het kost je wel €15.000 meer dan een keuze voor de Coupé.
De binnenkant
Het interieur van de Audi R8 V10 Performance RWD ziet er fantastisch uit. Mooie materialen, goed afgewerkt, zo min mogelijk knoppen in beeld en kuipstoelen met ruitvormig gestikt leder. Hoe goed de isolatie ook mag zijn, het intense geluid van die machtige krachtpatser achter de voorstoelen maakt het rijden extra sensationeel.
De motor
De motor is dezelfde als in de Quattro uitvoeringen van de Audi R8 V10 Performance, de atmosferische (dus geen turbo of compressor) V10- FSI S tronic benzinemotor met directe inspuiting, gekoppeld aan een razendsnel schakelende 7-traps S tronic automaat. Wel een beetje flauw, maar in de achterwiel aangedreven Audi R8 V10 Performance RWD is de prestatie van de motor ten opzichte van de Quattro versies dus met 50 pk geknepen, hoewel je die in de praktijk wellicht niet zal missen.
Als Coupé kost de R8 V10 Performance RWD zo’n € 236.000 (als Quattro €291.000), de Spider kost €15.000 meer.
Kijk voor meer informatie op de website van Audi.