Audi R8 vernieuwd
Audi vernieuwt z’n topmodellen, de R8 Coupé en R8 Spyder. De trots van Audi wordt uiterlijk opgefrist, de techniek wordt verder aangescherpt en de atmosferische V10 motoren krijgen nog meer power. De 5,2-liter tiencilinder krijgt 570 pk en de R8 Performance Quattro uitvoering zelfs 620 pk. Dat alles om de hoogtoerige motoren nog harder te laten janken om in 3,4 seconden (Performance Quattro in 3,1 seconden) van 0 naar de 100 km/h te schieten. De Performance Quattro is de opvolger van de R8 Plus-versie. De topsnelheden zijn vet boven de 300 km/h.
Audi heeft de wielophanging verbeterd voor meer stabiliteit en de rijhulpsystemen geven volgens Audi meer feedback. De remafstand is verkleind dankzij een aangescherpte Electronic Stabilization Control (ESC).
Dit wordt qua motorisering de ultieme supercar op traditionele fossiele brandstof. Beter gaat het niet worden. Hierna zal ook Audi met z’n R8 zich waarschijnlijk gedwongen voelen om over te stappen op elektro motoren. De levering van de eerste exemplaren start begin 2019.
De buitenkant
Optisch zijn de Audi R8 Coupé en Spyder wat scherper geworden; de Singleframe-grille is wat breder en platter geworden, met grote luchtinlaten met daarin dikke spijlen. Ook de frontsplitter is breder geworden, net als het lage rooster aan de achterkant, die loopt nu over de hele breedte van de achterkant. Er zijn nu twee grote, ronde uitlaateindstukken te zien in plaats van trapeziumvormige exemplaren. Bij de standaard R8 zijn de splitter aan de voorkant, de ornamenten op de flanken en de diffuser in hoogglans zwart afgewerkt, bij de R8 Performance Quattro hebben die een matgrijze kleur.
De nieuwe Audi R8 is verregaand te personaliseren. Afhankelijk van de motorvariant zijn er drie verschillende exterieurpakketten beschikbaar.
De binnenkant
In het interieur beperken de aanpassingen zich tot wat andere kleurstellingen en materialen.
De motoren
Het hart van de Audi R8 is de atmosferische, hoogtoerige V10 motor, die nagenoeg identiek is aan de motor in de race-uitvoeringen van de R8, de LMS GT3 en LMS GT4. Laat je de motor veel toeren maken, dan wordt dat beloond met een sensationeel motorgeluid. De motoren zijn iets sterker gemaakt, de stuurbekrachtiging en de stuurinrichting anders afgesteld, waardoor de R8 directer reageert.
De vernieuwde Audi R8 Coupé en Spyder arriveren in het eerste kwartaal van 2019 bij de Nederlandse dealers. Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend gemaakt, ter indicatie; de oude prijzen starten bij € 215.000 voor de instapper tot € 298.000 voor de R8 Spyder V10 Plus.