Audi RS e-tron GT performance: de krachtigste Audi ooit
De Audi e-tron GT gaat alweer drie mee, tijd dus om de boel wat aan te scherpen. En hoe! Een aangescherpt design, nog betere prestaties, een ruimer rijbereik en zeer snelle laadtijden. Technisch gezien is de e-tron GT het technische broertje van de Porsche Taycan. De Taycan was begin dit jaar al opgefrist, Audi kan dan ook niet achterblijven. De vernieuwde e-tron GT komt in 3 uitvoeringen beschikbaar: als Audi S e-tron GT, RS e-tron GT en RS e-tron GT performance. En vooral die laatste is extreem qua prestaties. De Audi RS e-tron GT performance accelereert van 0-100 km/u in slechts 2,5 seconden. Met z’n 925 pk sterke aandrijving is het ook de krachtigste Audi ooit. De krachtpatser heeft twee elektromotoren aan boord om de vier wielen aan te drijven.
De buitenkant
Iedere uitvoering van de Audi e-tron GT heeft z’n eigen looks. Wat gebleven is, is het gestroomlijnde design, nu nog wat scherper getekend. De RS e-tron GT-modellen onderscheiden zich met de dichte grille, uitgevoerd met een grof honingraatpatroon. Met de L-vormige inzetstukken (blades) lijkt de GT performance visueel lager boven de weg te liggen. Ook aan de achterzijde zie je L-vormige blades. Race-invloeden zijn duidelijk door een diffuser met een verticale rode reflector. De Audi RS e-tron GT performance is optioneel leverbaar met een in mat-carbon uitgevoerd dak. Mooie 21 inch velgen maken het plaatje compleet.
De binnenkant
Aan de binnenkant zien we een stijlvol en sportief interieur, zoveel mogelijk gemaakt van duurzame materialen. Comfort speelt ook een grote rol in deze ruime, 4-deurs sportlimousine. Standaard is een nieuw luchtvering systeem met 2-kamertechnologie aanwezig, waarmee een zeer dynamisch weggedrag mogelijk is en het comfort toch gehandhaafd blijft. Het stuur met rode bedieningssatellieten is aan de boven- en onderzijde afgevlakt. De 14-voudig elektrisch bedienbare sportstoelen hebben ook een massagefunctie en zijn bekleed met duurzame materialen, die aanvoelen als suède, maar toch voor 50% gerecycled polyester bevatten. Ook het bekledingsmateriaal va het interieur ziet er uit als stof, maar bestaat eveneens grotendeels uit gerecycled polyester.
Als optie is een glazen dak leverbaar, waarvan je de mate van transparantie met een druk op de knop kunt instellen. In de RS e-tron GT performance zijn een powerdisplay en snelheidsmeter met een witte achtergrond te selecteren. In de auto kun je zelf 2 rijmodi naar eigen wens configureren, de performance-modus is ontwikkeld voor gebruik op het circuit.
Handig is dat je bij stilstand de carrosserie in enkele seconden tot 77 mm omhoog kan laten komen, voor een comfortabele in- en uitstap. Vierwielbesturing is standaard, dan heb je minder kracht nodig om te sturen bij lagere snelheden. Bij snelheden tot 50 km/u draaien de voor- en achterwielen in tegengestelde richting en bij 80 km/u sturen de achterwielen in dezelfde richting als de voorwielen, wat zorgt voor een betere stabiliteit.
De aandrijving
Audi RS e-tron GT performance heeft een elektromotoren op de voor- en achteras en is supersnel in de sprint, de topsnelheid is 250 km/u. Voor de veiligheid bij hoge snelheden is er een remsysteem met grote remschijven met wolfraam-coating. Als optie zijn carbon-keramische remschijven inclusief remklauwen met 10 zuigers leverbaar.
De Audi e-tron GT-modellen hebben een accupakket met een netto capaciteit van 97 kWh. Via paddles aan het stuur kun je de levels van terugwinning van remenergie instellen. De nieuwe batterij is te laden met een vermogen van 320 kW, in 18 minuten gaat het opladen van 10 naar 80% vol.
Audi heeft de Nederlandse prijzen voor z’n topmodel nog niet bekend gemaakt, maar de Duitse geven wel een richting aan: €172.200 kost de RS E-Tron GT performance daar.
Meer informatie over de Audi RS e-tron GT performance vind je op de website van Audi.