Audi RS Q8
Audi zwaait het jaar 2019 uit met een nieuwe krachtpatser; de RS uitvoering van de Q8. Die Q8 is natuurlijk al een stevige brok, de RS Q8 doet daar nog een flinke schep bovenop. De vier-liter V8 benzinemotor met twee turbo’s en 600 pk sterk, schiet de 2.400 kg wegende kolos in 3,8 seconden naar de 100 km/h. De Audi RS Q8 is elektronisch begrensd op 250 km/h, maar bestel je het RS Dynamic-pakket er bij, dan is een topsnelheid van 305 km/h mogelijk. Als geld geen rol speelt, dan is dit de SUV die je moet hebben.
De auto heeft het beste van de Volkswagen Group in zich. De motor wordt gebouwd door Porsche, deze zit trouwens ook in de Lamborghini Urus, het design komt van Audi, zonder twijfel de beste auto-ontwerper en bouwer van de Group. Komt bij dat de personaliseringsmogelijkheden voor de RS Q8 ongekend zijn. In Duitsland kost de premium SUV-coupé vanaf € 127.000, bij ons € 72.000 méér, ondanks de EU, in verband met belastingheffing, eigenlijk meer te beschouwen als een Haags losgeld. De auto in al te bestellen, aflevering valt te verwachten in het eerste kwartaal van 2020.
De buitenkant
Je herkent de Audi RS Q8 aan de extra brede wielkasten, de enorme, zwarte, singleframe-grille, de bumperset, dakspoiler en de grote ovalen uitlaatpijpen en uiteraard de ‘RS-badge’. De RS Q8 is gebouwd om snel te kunnen rijden, maar is zeker ook comfortabel. Met de speciale RS adaptieve luchtvering kun je het onderstel 90 mm in hoogte laten variëren. Door de standaard 22-inch lichtmetalen wielen zijn de enorme, inwendig geventileerde, composiet remschijven (420 mm voor en 370 mm achter) zichtbaar. De auto heeft vierwielbesturing, waarmee de achterwielen op lage snelheid maximaal vijf graden tegensturen voor een kleinere draaicirkel. Op hoge snelheid draaien de achterwielen voor extra stabiliteit tot vijf graden mee in dezelfde richting als de voorwielen.
De binnenkant
Het dashboard is volledig digitaal, de Audi virtual cockpit heeft een indeling die specifiek is voor de RS. Qua design vallen vooral de horizontale lijnen van het dashboard op, het zorgt voor een ruimtelijk effect. Het dashboard en de console zijn afgewerkt met carbon in een matte tint met keperstructuur. De grootste attractie zit op het stuur; de speciale RS knop, als je daarop drukt schiet de auto tijdens het rijden werkelijk naar voren. De standaard sportstoelen met RS-logo’s zijn bekleed met zwart alcantara en leder.
De motor
De 4-liter V8-TFSI-motor levert 600 pk, het grootste gedeelte van het vermogen gaat standaard via de 8-traps tiptronic automaat naar de achterwielen. De quattro permanente vierwielaandrijving is uit te breiden met een sportdifferentieel, waarmee torque vectoring ervoor zorgt dat het aandrijfkoppel per wiel is te doseren. Er is een 48 volt mild-hybride-systeem aanwezig, dat de boordsystemen voedt. Dit levert een benzinebesparing op van maximaal 0,8 liter benzine per 100 km. De motor is overigens met een gemiddeld brandstofverbruik van 12,1 l/100 km niet echt zuinig te noemen. Daarom heb je de mogelijkheid om de cilinders 2, 3, 5, en 8 tijdens het rijden uit te schakelen.
Ter geruststelling; Audi heeft zichzelf als doelstelling opgelegd dat in 2025 de CO2 afdruk van al z’n auto’s in totaal, vergeleken met het jaar 2015, met 30% verlaagd zal zijn. De elektrisch aangedreven Audi modellen zullen dus het verschil moeten maken…
Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!