Audi Skysphere Concept
Audi heeft zijn designstudio in Amerika opdracht gegeven om een voorbeeld te maken van een toekomstige open sportwagen voor het merk. Het resultaat is de Audi Skysphere Concept, ontwikkeld in de Audi Design Studio in Malibu. Met de auto zijn twee verschillende rijbelevingen mogelijk, als sportauto en als comfortabele Grand Tourer. Het geheim zit hem in de variabele wielbasis. Een geavanceerd systeem maakt het mogelijk om die wielbasis en daarmee de lengte van de auto zelf met 250 mm te verlengen, De korte wielbasis is te vergelijken met een Audi RS 5 en de lange wielbasis met een Audi A8 L.
De Audi Design Studio heeft maar 3 maanden nodig gehad om de Audi Skysphere Concept te ontwerpen en vervolgens 2 maanden om hem te bouwen. Het ontwerpproces was een combinatie van digitale designontwikkeling en klassiek handwerk. Het eindresultaat is werkelijk verbluffend, je zou willen dat Audi de Skysphere Concept per direct in productie gaat nemen.
De buitenkant
De Skysphere Concept kan zich dus veranderen van een sportwagen in een Grand Touring door de wielbasis te verlengen met 250 mm. Wat blijf is de laagte van 1.23 meter en de breedte van 2.00 meter. Vooral de achterkant is opvallend door de combinatie van het design van een speedster met een shooting brake. Uiteraard is er de herkenbare Audi singleframe grille. Zowel aan de voorkant als achterkant vallen de geavanceerde LED-oppervlakken met optimale lichtopbrengst en bijzondere lichtanimaties op. Opvallend zijn ook de enorme 23 inch lichtmetalen velgen.
De binnenkant
Het interieur ademt een unieke Art Deco-stijl, strak, rechte lijnen en vooral zonder bedieningsknoppen. De auto is volledig autonoom te rijden, pedalen en stuurwiel verdwijnen dan uit zicht en als bestuurder kun je dan werkloos achterover hangen en bijvoorbeeld een film bekijken op het enorme display dat de hele breedte van de auto bestrijkt. De positie van de stoelen is variabel en volledig naar wens te verstellen. Het materiaalgebruik in als duurzaam te kwalificeren, met synthetisch imitatieleder en duurzaam geproduceerd eucalyptushout en microvezels. Opvallend zijn verder de tegengesteld openende deuren.
De aandrijving
De Skysphere Concept wordt aangedreven met een elektromotor op de achteras. Door het relatief lage totaalgewicht van 1.800 kg en de 620 pk sterke motor is een acceleratie van 0-100 km/u in vier seconden mogelijk. De batterijen van het 80 kWh accupakket zijn zo geplaatst in de bodem dat een sportief en stabiel weggedrag mogelijk is. De maximale actieradius met volle batterijen wordt ingeschat op ruim 500 km.
Audi laat met de Skysphere Concept zien dat het merk ook in de toekomst met opwindende sportwagens op de markt gaat komen.
Kijk voor meer informatie over de Audi Skysphere op de website van Audi.