Audi TT vernieuwd

Audi frist z’n TT lijn weer op. Het betreft een aanpassing op de derde generatie van het model. De Audi TT rijdt alweer twintig jaar rond in Nederland en de auto verveelt eigenlijk nog geen moment. Sterker nog, je kunt zo langzamerhand spreken van een icoon, bekend om z’n aantrekkelijke uiterlijk en de potente motoren. Ter ere van de eerste generatie van het model komt er nu ook een gelimiteerde editie, de TT 20 Years (oplage 999 stuks) met designdetails uit de jaren 90.

De eerste beelden

Deze week kwamen de eerste beelden online van de vernieuwde Audi TT en wel van de TTS uitvoering. Vergeleken met de huidige TTS uitvoering zijn aan de buitenkant niet zo heel veel wijzigingen te zien. In ieder geval te weinig om echt van een facelift te spreken. Aan de voorkant andere luchtinlaten met zilvergrijze accenten, een nieuw design van de grille, geen horizontale lamellen meer, maar een soort trendy gaaswerk. Aan de achterkant heeft de diffuser een andere vorm en zijn de lichtunits vernieuwd. De echte vernieuwing zit onder de motorkap, nieuwe motoren dus.

Uiterlijk

Vanaf september is de TT uiteraard weer zowel als Coupé en als Roadster te bestellen in de uitvoeringen TT, TTS en als TT 20 Years. Bij de TTS is er ook een nog sportievere uitvoering als TTS Competition verkrijgbaar, compleet met achtervleugel, rode remklauwen en 20 inch lichtmetalen wielen. Of er al een opvolger gaat komen van het huidige topmodel, de TT RS, is voor ons nog niet duidelijk.

De Audi TT 20 Years heeft Moccasin Brown-kleurige lederen bekleding met contrasterende stiksels. Bij deze speciale uitvoering is het design en plaatsing van de uitlaatpijpen gelijk aan die in de jaren 90. Speciaal zijn ook de Matrix OLED-achterlampen en speciale TT 20 Years-badges. Slechts in twee kleuren is de Audi TT 20 Years leverbaar; Arrow Gray en Nano Gray. 

De TT heeft standaard 17 inch lichtmetalen wielen, 20 inch is een optie. En, oh ja, onder de afdekklep van de benzinetank zit voortaan geen dop meer.

Van binnen 

Ook hier weinig aanpassingen daar is ook geen reden voor. Het  interieur van de huidige TT’s is nog steeds top of the bill. Standaard hebben de Audi TT uitvoeringen nu wel een Drive Select-systeem, een regen- en lichtsensor, een multifunctioneel stuurwiel en verwarmbare buitenspiegels. 

De motor

Nieuwe, sterkere, motoren dus voor de Audi TT; twee benzinemotoren, de 40 TFSI met 197 pk en de 45 TFSI met 245 pk. De 45 TFSI is met Quattro vierwielaandrijving te leveren. De Audi TTS heeft standaard Quattro-aandrijving en voortaan een 306 pk sterke 2.0 TFSI motor. Met de TTS Coupé kan je dan in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/h, met de TTS Roadster duurt het iets langer, in 4,8 seconden. Standaard in de TTS nu een zeventraps S Tronic-automaat met dubbele koppeling, bij de overige Audi TT modellen kun je kiezen voor deze automaat of een handgeschakelde zesbak.

De huidige 1.8 TFSI motor met 180 pk en de enige dieselmotor, de 2.0 TDI, zijn niet meer leverbaar, exit diesel dus voor de Audi TT. 

Nieuwe prijzen zijn nog niet bekend gemaakt, ga voor de basis TT maar uit van een vanafprijs van net onder de 50 K.

Audi heeft zelf nog geen bewegende beelden van de vernieuwde Audi TT vrijgegeven, maar op een Amerikaanse site vonden we de video die we hier bovenaan het artikel geplaatst hebben.

 

 

Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!