Auto op waterstof: Hyundai FE Fuel Cell Concept
Op de Autosalon van Genève presenteerde Hyundai voor het eerst de FE Fuel Cell Concept, waarbij FE voor Future Eco staat. Het is een bijzondere auto, niet alleen door z’n flitsende uiterlijk, maar vooral door z’n aandrijving. Het is namelijk een auto die in 2018 met waterstoftechnologie aan boord, op de markt komt.
Lichter, efficiënter en krachtiger
Nu is die technologie niet nieuw voor Hyundai, het levert nu al de iX35 Fuel Cell. De waterstoftechnologie is ten opzichte van de iX35 Fuel Cell echter verder doorontwikkeld. De brandstofcel is nu 20 % lichter, 10 % efficiënter en 30 % krachtiger en..niet onbelangrijk; de actieradius is 800 km zonder bijtanken. Een auto op waterstof is nu nog een bijzonderheid, maar als we echt afscheid willen nemen van milieubelastende brandstofmotoren, dan is het een alternatief met toekomstmogelijkheden. Vandaag gaan we in het kort vertellen hoe een auto op waterstof werkt en wat de bijkomstige voordelen zijn.
Waterstof
Waterstof komt niet zomaar in de natuur voor, het moet geproduceerd worden. Daar zijn verschillende methodes voor. Je kunt het uit water halen met behulp van elektrolyse, een proces waarbij de H2O watermolecuul in twee delen uiteenvalt in zuurstofgas (O2) en waterstofgas (H2). Dat is nu nog een energieverslindende methode, daarom wordt op dit moment de meeste waterstof nog gemaakt uit aardgas. Ook dit is nog niet ideaal omdat er nog CO2 vrijkomt met dit proces, ongeveer een derde van wat ontstaat met olieraffinage.
Aan de pomp tank je waterstof zoals je nu LPG gas tankt. Waterstof wordt net als aardgas per kilo afgerekend. Om de waterstof efficiënt te kunnen gebruiken wordt het onder grote druk gebracht, 700 bar!
Energie leveren in plaats van tanken
In principe zouden brandstofmotoren ook probleemloos waterstof kunnen verbranden, maar een betere methode is elektriciteit op te wekken door de waterstof in contact te laten komen met zuurstof waarbij door de chemische reactie in een brandstofcel elektriciteit ontstaat waarmee de auto aangedreven kan worden. Een waterstofauto wekt dus, in tegenstelling tot een stekker auto, zelf z’n elektriciteit op. Een eigen elektriciteitscentrale aan boord heeft ook het voordeel dat je er accu’s mee kunt opladen en door hem aan te sluiten op het elektriciteitsnet van je huis energie kunt leveren in plaats van tanken zoals nu met elektrische auto’s. Zie je de voordelen? Het mooie van een waterstofauto is ook dat het geen CO2 uitstoot, maar alleen waterdamp.
Tip voor het nieuw te vormen kabinet
Voor het beantwoorden van de vraag of waterstof de toekomst is voor de auto-industrie is de prijs van een kg waterstof en de prijs van de auto allesbepalend. En ook; lukt het om een goed distributienetwerk voor waterstof op te zetten. Voor beide vragen heeft de overheid een belangrijke rol. De industrie staat al te trappelen om de waterstoftechniek verder te ontwikkelen. Hyundai gaat er samen met een netwerk van bedrijven en organisaties 15 miljard dollar in investeren. Tip voor het nieuw te vormen kabinet: voor Nederland is er ook een mooie kans om nu in te stappen en een voortrekkersrol te pakken. Levert een hoop kennis, banen en uiteindelijk een gezond milieu op.
Techniek van een waterstofauto
In een brandstofcel (ter grootte van een oude desktopcomputer) gaat de getankte waterstof een reactie aan met zuurstof. Daarbij ontstaat schoon water én elektriciteit, met een Fuel Cell Boost Converter wordt de opgewekte spanning ‘opgepompt’ naar 650 Volt. Hiermee kan de elektromotor de wielen aandrijven en niet gebruikte energie wordt opgeslagen in accu’s.
Hyundai FE Fuel Cell
Wij vinden het design van de FE Fuel Cell supermooi. Autofabrikanten hebben de neiging om bij nieuwe technologie de vormgeving van een auto extreem (vaak lelijk) te maken om het bijzondere van de auto te versterken. Hyundai heeft daar met de FE Fuel Cell gelukkig van afgezien. De vormgeving is geïnspireerd op de natuur en water. De auto heeft strakke vormgeving met aerodynamische slimmigheden, zoals achtervleugels met geïntegreerde luchtroosters. Een luchtbevochtiger gebruikt het schone water uit de ‘uitlaat’ voor een aangenaam luchtklimaat in het interieur. In de kofferbak zitten draagbare accu’s – opgeladen door de auto zelf – om diverse apparaten mee op te laden. In de kofferbak zit ook een oplaadstation voor een elektrische scooter.
Wij van Lifestyle NWS zijn benieuwd hoe de definitieve versie er in 2018 uit gaat zien en wat de aanschafprijs wordt!
Hyundai heeft alvast een mooi filmpje gemaakt
En op z’n Amerikaans
Toyota legt de techniek uit
Terug naar de collegebanken
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!