Automobili Pininfarina Pura Vision
Als je je afvraagt hoe het design van elektrisch aangedreven SUV’s zich gaat ontwikkelen, vandaag geven we je het antwoord van Automobili Pininfarina. Nu kun je je afvragen wat voor gewicht Pininfarina in de schaal legt ten aanzien van autodesign. Nou, het bedrijf heeft een indrukwekkend verleden op het gebied van autodesign en was vaak richtinggevend. Ook komen nagenoeg alle Ferrari’s tot 2011 van de tekentafel van Pininfarina. Daarnaast verkoopt Pininfarina een eigen model, de hypercar Pininfarina Battista. Met de Pininfarina Pura Vision geeft het merk nu een voorschot op een nog te ontwikkelen elektrische luxe-SUV.
Pininfarina
Het bedrijf werd al in 1930 opgericht door Battista “Pinin” Farina. In de loop der jaren heeft Pininfarina vooral veel carrosserieën van modellen van Ferrari, Alfa Romeo, Ford en Peugeot ontworpen. Hoewel van oorsprong een Italiaans bedrijf, het hoofdkantoor van Automobili Pininfarina GmbH is tegenwoordig gevestigd in München, Duitsland. Het bedrijf is nu een 100 procent deelneming van de Indiase automotive multinational Mahindra &; Mahindra Ltd. Ontwerp en productie vinden in Italië plaats. Importeur en dealer van de Pininfarina Battista in Nederland is Louwman Exclusive. Pininfarina wil het meest gewilde, duurzame luxe automerk ter wereld worden.
Pura Vision
Met de Pininfarina Pura Vision geeft het merk een voorschot op een nog te ontwikkelen elektrische luxe-SUV. De eerste beelden van de Pura Vision zijn nu vrijgegeven en laten een zeer opvallend design zien. De Pura Vision beleeft zijn publieke wereldpremière tijdens Monterey Car Week van 11 tot 20 augustus aanstaande.
De buitenkant
De Pura Vision heeft een elegant design, scherpe lijnen worden afgewisseld met ronde vormen. Pininfarina introduceert de benaming Luxury Utility Vehicle (e-LUV) voor de auto. De buitenmaten zijn fors te noemen, de lengte bedraagt 5,2 meter, de breedte 2,15 meter en de hoogte 1,64 meter. Door het donker gekleurde onderste deel, lijkt de auto hoog op z’n 23-inch lichtmetalen wielen te staan. Je zou niet zeggen dat het een SUV is, maar meer een opgehoogde sportwagen of shooting brake. Toch heeft de auto een interieur met ruimte voor vijf volwassenen.
Aan de voorkant zien we een soort smalle inkeping over de hele breedte, waarin de nagenoeg onzichtbare, zeer platte koplampen zijn verwerkt. Ook aan de achterkant bestaat de verlichting uit een paar smalle strepen. Er is veel energie in gestoken om de carrosserie zo aerodynamisch mogelijk te maken. De “motorkap” is laag gehouden en de beglazing en panoramadak vormen een rond geheel. De deuren zijn ook speciaal te noemen, om het instappen makkelijker maken (een B-stijl ontbreekt), openen ze in tegengestelde richting van elkaar, terwijl het bovenste deel van de deuren (de zijruiten) omhoog scharniert. Het innovatieve panoramadak heeft een middengedeelte dat verlicht wordt door een ring van zachte LED-verlichting. De daklijn wordt bepaald door een aluminium element aan weerszijden met naar achteren gerichte camera’s ter vervanging van conventionele buitenspiegels.
De binnenkant
Door z’n forse postuur en de vlakke vloer, te danken aan de elektrische aandrijflijn, heeft de Pura Vision een riant interieur. Door het panoramische glazen dak komt veel licht naar binnen. De voorstoelen “zweven” in de ruimte door de aparte manier van bevestigen. Visueel gezien lijkt het dashboard over te gaan in het exterieur. De Pura Vision heeft een intuïtief centraal touchscreen, een head-up display en het instrumentarium is zoveel mogelijk digitaal gehouden en kan door de bestuurder worden gepersonaliseerd. Het materiaalgebruik is luxe en kwalitatief van hoog niveau. Zacht semi-aniline leer, geanodiseerd aluminium, Nativa-wol en gerecycled polyester.
En haast uiteraard is er een geïntegreerde wijnkoeler bij de stoelen achterin aanwezig.
De aandrijving
Over de aandrijving is nog niets bekend gemaakt, maar het is te verwachten dat de aandrijflijn van de Pininfarina Battista is verwerkt in de Pura Vision. Dus vier elektromotoren die samen 1.900 pk sterk zijn en met de 120-kWh batterij is het bereik 400 tot 500 kilometer met een volle accu. Deze elektrische aandrijflijn is afkomstig van Rimac.
Meer informatie over de Pininfarina Pura Vision vind je hier.