Bentley Mulliner Batur
Dit is de splinternieuwe Bentley Mulliner Batur. Ontworpen door Mulliner, de coachbuilding divisie van Bentley. Er worden er maar 18 stuks van gebouwd en ze zijn allemaal al verkocht. Zo’n 1,65 miljoen pond betalen ze voor hun bolide, af te leveren vanaf begin 2023. Allemaal niet zo spannend dus voor ons, hoewel? De Bentley Mulliner Batur geeft een inkijkje in de toekomstige designrichting van nieuwe Bentleys, en dat zullen vanaf 2025 hoofdzakelijk elektrisch aangedreven auto’s zijn.
De krachtigste brandstofmotor ooit onder de motorkap
Mulliner kreeg de vrije hand om de Batur te ontwerpen. De naam Batur is afgeleid van Lake Batur, een kratermeer op het eiland Bali, Indonesië. De Bentley Mulliner Batur is een tweezits coupé met vast dak geworden en Bentley stopte z’n krachtige brandstofmotor ooit onder de motorkap, de aangescherpte iconische W12-motor die nu meer dan 740 pk kan leveren.
De buitenkant
Mulliner heeft z’n best gedaan om klassieke Bentley herkenningspunten in de Batur te verwerken en nam als basis de Continental GT. Dat kat-achtige wat Bentley modellen kenmerkt moest zeker terugkomen in het design van de buitenkant. Dus een lange motorkap en de grootste massa zoveel mogelijk boven de achteras. Belangrijkste wijziging aan de voorkant is dat de dubbele koplampen voortaan worden vervangen door plattere lichtunits. De beroemde Bentley-grille is gemoderniseerd en lager en meer rechtopstaand gemaakt. De vraag is wel of dit in elektrische Bentleys gaat terugkomen, want daar heeft een grille uiteraard geen nut meer. Aan de achterkant zien we ook nieuwe lichtunits met daar tussenin een uitklapbare spoiler. Aerodynamische toevoegingen zijn een achterdiffusor, frontsplitter en sideskirts, allen van koolstofvezel gemaakt en gespoten in Black Crystal. Ook de 22 inch wielen zijn in die kleur gespoten en vervolgens gepolijst.
De binnenkant
De buitenkant van de Batur ziet er fantastisch uit, maar wat dacht je van de binnenkant! Het “standaard” interieur in de mooie kleurencombinatie zwart, rood en oranje kan met een reeks aan opties door de kopers aangepast worden: titanium, alcantara en zelfs met 3D-geprint 18 karaat goud, you name it. Het interieur van de Batur is met de hand afgewerkt.
De bestuurder en passagier rijden op een soort “zwevend luchtkussen” met adaptieve luchtveren en met behulp van de drive dynamics control met vier standen in de middenconsole, waarbij gekozen kan worden uit de instellingen Sport, Bentley, Comfort en Custom. De supersnelle Batur wordt geremd met Bentley’s CSiC (Carbon-Silicon-Carbide) remsysteem; indrukwekkende 440 mm schijven voor en 410 mm achter, gecombineerd met 10-zuiger remklauwen voor en vier achter.
De aandrijving
Voor de laatste maal wordt de fameuze Bentley W12-motor ingebouwd. En hij is sneller dan ooit. De 6,0 liter twaalf cilinder perst nu 740 pk uit het blok als dat nodig is. De motor is gekoppeld aan Bentley’s achttraps transmissie met dubbele koppeling en een sportuitlaat voor het betere geluid zeg maar.
Meer informatie over de Bentley Mulliner Batur vind je hier.