Lamborghini Sián FKP 37hybride

Bliksemschicht Lamborghini Sián FKP 37hybride

Op de autobeurs IAA in Frankfurt am Main pronkt op de stand van Lamborghini de Sián FKP 37. Het splinternieuwe model van Lamborghini is op meerdere punten een zeer opvallende verschijning. Het is de eerste hybride auto van het merk, de snelste Lamborghini ooit en een eerbetoon aan de onlangs overleden Ferdinand Karl Piëch. Het is dan ook meteen duidelijk waar de letters FKP voor staan. Die 37 slaat dan op zijn geboortejaar. Sián staat voor bliksemschicht in het dialect van Bologna, de thuishaven van Lamborghini. Inderdaad Sián; 785 pk aan boord, hybride maar wel met een machtige V12 motor, in 2,8 seconden naar de 100 km/h en dan door naar een topsnelheid van 350 km/h.

Ferdinand Karl Piëch

Ferdinand Piëch was één van de belangrijkste leiders van de Duitse auto-industrie van na de 2e wereldoorlog. Als kleinzoon van de oprichter van Porsche kreeg hij het benzinevirus al snel in z’n bloed. Toen bleek dat de Porsche familie hem niet verkoos tot topman van Porsche, ondanks zijn grote rol bij de ontwikkeling van de Porsche 911, vertrok hij naar Audi en uiteindelijk stond hij jarenlang aan het hoofd van de Volkswagen Group.

Voor managers was Piëch een schrikbeeld. Als de door hem gestelde doelen niet bereikt werden, volgde per definitie ontslag voor de verantwoordelijke managers. Hierdoor ontstond een sfeer in het bedrijf waarbij het heel makkelijk kon gebeuren dat, al dan niet stiekem, door Audi technici misleidingssoftware voor motoren werd ontwikkeld voor de Volkswagen Group om toch bijna onhaalbare emissiewaarden voor diesel te bereiken. Piëch had een grote voorliefde voor de ontwikkeling van snelle, exclusieve auto’s. Toen hij de kans kreeg voegde hij Lamborghini, Porsche en Bentley toe aan het Volkswagen concern. Vooral dankzij hem kon Lamborghini zich ontwikkelen tot wat het nu is; een fabrikant van exclusieve, extravagante en technisch superieure sportwagens. Ook in z’n privé-situatie was goed niet goed genoeg, met als gevolg twaalf kinderen bij vier vrouwen…

Design Lamborghini Sián FKP 37

Het design van de Sián is geïnspireerd op de Lamborghini Countach van jaren geleden. Nou ja, eigenlijk blijft de overeenkomst steken bij de lamellen op de achterruit, want voor het overige is de Sián lichtjaren verder dan de Countach. Wat we zien is een supermoderne sportwagen, ééntje waarvan je droomt en waarvan je dacht dat ie nooit werkelijkheid zou worden. Voor 63 toekomstige eigenaren wordt de Sián echt werkelijkheid. Meer exemplaren gaat Lamborghini niet maken, het moet natuurlijk wel exclusief blijven.

Het interieur

Lamborghini heeft er alles aan gedaan om er voor te zorgen dat het interieur geschikt is om maximaal te kunnen genieten van de extase van rijden met de Sián. Sterker nog; de 63 eigenaren mogen hun eigen ambiance bepalen. De personaliserings afdeling Ad Personam van Lamborghini kan 63 verschillende interieurs produceren. 

De aandrijving 

Hybride dus, maar anders dan anders. De 34 pk sterke elektromotor is in de versnellingsbak verwerkt. Lamborghini claimt dat ze voor de Sián een unieke hybridetechniek heeft uitgevonden. Met behulp van supercondensatortechniek is de opslag driemaal krachtiger en drie keer lichter dan een conventionele lithium-ion accu. Hierdoor weegt het hele hybridesysteem inclusief accu maar 34 kg. Voordeel is ook dat  hij even snel kan op- als ontladen en in zijn geheel opgeladen wordt na een flinke rempartij en die energie direct weer kan gebruiken om te accelereren. Zo kan de auto dankzij zijn elektromotor, gekoppeld aan de achterwielen, tussen de 10 en 20% sneller optrekken dan bijvoorbeeld een Lamborghini Aventador SVJ. Het is een laag voltage systeem (48V), in staat om pieken van 600A te bereiken. Maar uiteindelijk levert de V12 benzinemotor natuurlijk het leeuwendeel. De iconische motor levert nu 785 pk, meer dan ooit in een Lamborghini. 

 

Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!