BMW 8-Series Coupé

BMW 8-Series Coupé

BMW introduceert opnieuw de 8 Series, opnieuw, want ook eind jaren tachtig nam de 8 Series de plaats in van de 6 Serie als sportieve coupé. Van de BMW 6-Series blijft alleen de BMW 6 GT in de prijslijst staan. Vanaf november kunnen we de eerste uitvoering van de 8-Series bij de Nederlandse dealers bewonderen. Het is dus de BMW 8-Series Coupé, later volgen nog een BMW 8-Series Cabriolet en een BMW 8-Series Gran Coupé. 

Met de nieuwe 8 Serie schuift BMW weer meer op naar een duurdere modellen mix, met bijbehorende hogere winstmarges en wat minder focus op verkoopaantallen in die segmenten. Nog geen idee overigens wat BMW in Nederland voor de 8-Series gaat vragen. Het design van de 8-Series Coupé is wondermooi en volgens ontwerper Adrian van Hooydonk geeft de nieuwe BMW 8-Series Coupé ook BMW’s designtaal aan voor de komende generaties van de andere modellenseries. Dat belooft nog wat. 

Uiterlijk

Een beauty, die nieuwe BMW 8-Series Coupé, met een dynamisch uitgestrekt lijnenspel, een plat silhouet en een krachtige voor-en achterkant. Het geheel voorspelt een fascinerende, sportieve, rijervaring. 

Led-koplampen zijn standaard, kies je voor laserlicht, dan kun je in het donker 600 meter ver kijken. De sportwagen is ook met een Carbon Package te verkrijgen, dat bestaat uit een koolstofvezel dak, achterspoiler, diffuser en zijspiegelkappen.  Vorig jaar gaf BMW met de Concept 8-serie al een voorproefje van de nieuwe BMW 8-serie Coupé.

De definitieve productieversie wijkt hier niet zoveel van af.  De BMW 8-Series Coupé meet 4,84 meter in de lengte, 1,90 in de breedte en slechts 1,34 meter in de hoogte. Het design is klassiek te noemen, een lange motorkap en een korte, wat hoge, achterkant. De daklijn is erg laag, de brede  wielkasten zijn gevuld met dikke 21 inch wielen. De BMW nieren in de grille zijn groter dan we gewend zijn en om een link te leggen naar vroegere racewagens heeft het dak een “double bubble-vorm. 

Van binnen

De BMW 8-Series Coupé heeft vier zitplaatsen en ruimte voor 420 liter aan bagage. Het interieur is mooi strak gestyled. Geen overdreven bling-bling, maar eerder een krachtige uitstraling met die vele zilverkleurige details. Standaard zitten er met leer beklede stoelen in. Ook standaard is de BMW Live Cockpit met een 12,3 inch digitaal instrumentarium. Het infotainmentsysteem BMW’s iDrive 7.0 is gelijk aan die van de nieuwe BMW X5.

Onder de motorkap

De technische basis deelt de BMW 8-Series Coupé met de BMW 5 en 7 Series modellen. Bij de verkoopstart in november is de BMW 8-Series Coupé alleen nog leverbaar als M850i xDrive met de nieuwe 4,4 liter 8 cilinder TwinPower benzinemotor met 530 pk en als 840D met 3,0 liter, 320 pk sterke zescilinder dieselmotor. Beide motoren sturen hun trekkracht met een achttraps Steptronic automatische versnellingsbak naar alle vier wielen. De M850i xDrive heeft standaard een elektronisch aangestuurd sperdifferentieel op de achteras. De BMW 8-Series Coupé heeft standaard een adaptief M-onderstel met elektronisch aangestuurde dempers. 

Er is ook een M8 met een 600 pk sterke 8 cilinder ontwikkeld, die volgt wat later in de tijd, evenals de BMW 8-Series met wat minder sterke motorisering. De Cabriolet- en Gran Coupé uitvoeringen komen in de loop van 2019 op de markt. 

Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!