BMW I3 slim idee?
De verkopen van elektrisch aangedreven auto’s beginnen zo langzamerhand behoorlijk te stijgen. De productiekosten dalen en de overheid helpt ook mee met allerlei fiscale maatregelen. Denk aan vrijstelling van bpm, wegenbelasting en verlaagde fiscale bijtelling. Het ene nieuwe model na het andere wordt dan ook gepresenteerd door de autofabrikanten. Omdat die nieuwe modellen veelal een grotere actieradius hebben, worden de oudere modellen snel minder aantrekkelijk met als gevolg hogere afschrijving. Nemen we de elektrische BMW i3 als voorbeeld, dan is het waardeverlies na 2 jaar en 30.000 kilometer zo’n 47% volgens Brits onderzoek. Daarom maar geen BMW i3 kopen dan?
De BMW i3 was zijn tijd ver vooruit
De BMW i3 werd door BMW al in 2011 gepresenteerd en in 2013 rolde het eerste exemplaar van de band. Het was destijds al bijzonder dat BMW met een elektrisch aangedreven auto op de markt kwam, het design was ook zeker opzienbarend. Want hoe kon je dat definiëren? Was het een SUV? En hoezo die kleine, alternatief opendraaiende zijdeuren achter? Ook de gebruikte, milieuvriendelijke, materalen waren bijzonder. Het interieur straalde een loungekarakter uit. Achteraf kun je niet anders dan concluderen dat de BMW i3 zijn tijd ver vooruit was. Vanaf 2011 heeft BMW nauwelijks iets veranderd aan het design. We durven nu al te voorspellen dat de BMW i3 een klassieker gaat worden.
Slim idee
Maar terug naar de vraag of het onverstandig is om een BMW i3 te kopen. Het klopt dat het model al wat ouder is en de actieradius van zo’n 260 km vergeleken met de concurrentie vrij karig is. In de loop der jaren heeft BMW de auto technisch gezien wel steeds verbeterd. Door z’n lange levensloop heeft de auto ook bewezen dat het een betrouwbare auto is. Dus…als je slim bent en je rijdt niet zoveel kilometers, dan is een tweedehands elektrische BMW i3 de auto die je moet hebben. Ga maar na; een relatief lage aanschafprijs door de hoge afschrijving in de eerste 2 jaren, geen wegenbelasting, goedkoop “tanken” (eventueel met je eigen zonnepanelen) en subsidie van de overheid.
Aankoopsubsidie
Op nieuwe elektrische auto’s geeft de overheid € 4.000 subsidie mits de aanschafprijs onder de € 45.000 blijft. De regeling is zo populair dat op afgelopen 4 januari de subsidiepot voor het hele jaar al verbruikt was. Minder bekend is dat op gebruikte elektrische auto’s met een originele aanschafprijs tot € 45.000 een bedrag van € 2.000 aan subsidie is aan te vragen bij de overheid. En daarvoor zit nog genoeg in de subsidiepot. Het beschikbare jaarbudget 2021 is € 13.500.000 en daarvan zat op 12 mei jl. nog € 8.578.000 in de pot. Ook met een private-lease constructie is die € 2.000 te claimen.
We hebben wat zoekwerk gedaan: Een BMW i3 van een jaar of 5 met 50.000 km op te teller kun je kopen voor ongeveer € 15.000. Onder aftrek van de subsidie dus € 13.000. Hiervoor krijg je een super milieuvriendelijke auto voor weinig geld, ook qua gebruikskosten. Onderhoud je hem netjes, dan resteert aan het eind wellicht nog een mooie klassieker.
Een paar kenmerken van de BMW i3
Het is een duurzame elektrische auto, licht in gewicht (1.345 kg), sprint in 7 seconden naar de 100 km/h en is in 45 minuten met een snellader voor 80% opgeladen. De auto is voor 95% van de gebruikte materialen recyclebaar, de stoelbekleding is voor 34% gemaakt van oude PET-flessen en het dashboard is van FSC-gecertificeerd hout. Meer dan 80 procent van de voor de passagiers zichtbare oppervlakken is gemaakt van gerecyclede materialen of hernieuwbare bronnen. Ja, de i3 heeft een uitgesproken vormgeving, daar moet je van houden. Maar ben je een liefhebber, dan is zo’n gebruikte BMW i3 een topaanschaf, ook voor je portemonnee.