BMW i4 Gran Coupé
BMW heeft de eerste informatie gedeeld over de splinternieuwe BMW i4, de 100% elektrische versie van de 4-Serie Gran Coupé. De BMW i4 komt voorlopig in de uitvoeringen i4 eDrive40 (vanaf 60.697 euro) en als razendsnelle i4 M50 (vanaf 73.496 euro). De marktintroductie wordt verwacht in november 2021, maar je kunt ze nu al bestellen. Vergeleken met z’n belangrijkste concurrent, de Tesla Model 3, is de voorlopige conclusie dat de elektrische BMW’s weliswaar iets duurder zijn in aanschaf maar qua vermogen en acceleratiesnelheden vergelijkbaar zijn.
Groot pluspunt van de BMW i4 is dat de accu een stuk meer vermogen heeft dan een vergelijkbare Tesla Model 3 en dat scheelt veel in de actieradius. Vergelijk de BMW i4 eDrive40 met de Tesla Model 3 Standard Range dan scheelt dat 590 om 448 km. En, hoewel smaak persoonlijk is, de BMW i4 heeft wel veel meer aantrekkingskracht dan een Tesla. Een veelbelovende nieuwkomer dus die BMW i4.
De buitenkant
Aan de buitenkant zijn er nauwelijks verschillen met de 4-Serie Gran Coupé met brandstofmotoren. Er zijn in lijn met de overige elektrische modellen van BMW hier en daar wat blauwe kleuraccenten. Ook heeft de i4 verzonken deurhendels voor een betere aerodynamica. De grote nieren zijn gesloten met daarin camera, ultrasone- en radarsensoren, waardoor de i4 deels autonoom kan rijden.
De BMW i4 heeft een elegant en sportief design met een lange wielbasis met korte overhangen, een vloeiende daklijn, vier deuren met frameloze ramen en een grote achterklep.
De binnenkant
Het interieur is uiteraard op BMW niveau. Dat wil zeggen; ergonomisch prima in orde en de gebruikte materialen en afwerking zijn top. Voor de neus van de bestuurder vind je naar de laatste mode twee aaneengesloten schermen met alle benodigde informatie. Sportstoelen en sportstuur worden standaard gemonteerd en de middenconsole bevat een modern design bedieningspaneel voor de versnellingskeuzehendel, BMW Controller en functietoetsen. Er is een enorme hoeveelheid aan individualiseringsopties beschikbaar, van een Harman Kardon Surround Sound System tot een groot glazen schuif/kanteldak en een trekhaak. Nieuw is de laatste versie van BMW’s iDrive besturings-systeem. Software-upgrades worden via de cloud geinstalleerd en Apple CarPlay en Android Auto zijn te gebruiken. Om het de bestuurder gemakkelijk te maken kan hij een keuze maken uit zo’n 40 rijhulpfuncties.
De aandrijving
Voorlopig gaat BMW 2 versies leveren van de volledig elektrisch aangedreven BMW i4. De basisuitvoering is de BMW i4 eDrive 40 met een vermogen van 340 pk. Dit model wordt via de achterwielen aangedreven. De sprint van 0 naar 100 km/h kan in 5,7 seconden. De topsnelheid is begrensd op 190 km/h en z’n actieradius bedraagt gemiddeld 590 km.
De BMW i4 M50 heeft twee elektromotoren voor vierwielaandrijving. In totaal voldoende voor 544 pk (sterker dan de nieuwe M4 Competition!) en een begrensde topsnelheid van 225 km/h. Spectaculair is z’n sprint van stilstand naar 100 km/h in 3,9 seconden.
Opladen van de batterij is met een vermogen 200 kW mogelijk bij DC snellaadstations. In 10 minuten ”tank” je er 164 kilometer bij (140 kilometer voor de BMW i4 M50). Thuisladen met de BMW Wallbox gaat wat langzamer, tot 11 kW laadt die de batterij in 8,5 uur op tot 100%.
Een aan te raden optie is de BMW IconicSounds Electric. Dit geluidssysteem zorgt voor aandrijfgeluid in het interieur alsof je nog met de aloude brandstofmotor rijdt. Het geluid varieert dan met de gekozen rijmodus. In de SPORT modus is het dus kicken als vanouds…