BMW Vision Neue Klasse
In 2021 presenteerde BMW zijn plannen om z’n toekomstige auto’s te ontwerpen volgens nieuwe uitgangspunten, genoemd in de BMW i Vision Circular: zoveel mogelijk componenten van een auto te maken uit één soort materiaal, om recyclen makkelijker te maken. Vorig jaar maakte BMW dit concreet met een eerste ontwerp van een elektrische sedan, de BMW Vision Neue Klasse die model staat voor toekomstige sedan’s van het merk. En nu komt BMW ook met een ontwerp van een elektrische SUV, de BMW Vision Neue Klasse X. Zo zullen de opvolgers van de X modellen van BMW er uit gaan zien.
Dit gaat nog een stuk verder dan de BMW iX3, die nog niet zo lang op de markt is. Overigens noemt BMW de Neue Klasse X geen SUV, maar een SAV (Sports Activity Vehicle) wat staat voor een actieve lifestyle, efficiënte rijdynamiek en een daadkrachtige uitstraling op de weg.
Het zijn niet zo maar conceptmodellen: in het Hongaarse Debrecen is een fabriek gebouwd en ontwikkeld als een iFACTORY, eind 2025 rolt daar de Neue Klasse X van de band.
De buitenkant
Weinig lijnen maar wel met scherpe vouwen, waardoor een heel clean geheel ontstaat. Knap is dat het BMW gelukt is om z’n unieke designkenmerken ook weer terug te laten komen in de Neue Klasse X. De BMW nieren, smaller dan bij huidige modellen, zijn verlicht. Je kunt ook zeggen dat alle voorheen glimmende delen vervangen zijn door lichtstrips. Qua materiaalgebruik is zoveel mogelijk gebruik gemaakt (o.a. sideskirts, front splitter en diffuser) van gerecyclede monomaterialen. Veel werk is er gemaakt om eenvoudige demontage van onderdelen en verbetering van de recyclebaarheid mogelijk te maken. De bodemvrijheid is wat toegenomen wat een grotere wielbasis en kortere overhangen mogelijk maakt. Dit zorgt er voor dat de binnenruimte fors toeneemt ten opzichte van bestaande X modellen. Grote ramen en een glazen panoramadak zorgen voor een ruimtelijke ambiance.
De binnenkant
De heldere designtaal voor de buitenkant zet zich door in het interieur. Die is vooral ruim en licht. Voor het interieur is een speciaal, volledig plantaardig, op mineralen gebaseerd, oppervlaktemateriaal “Verdana” ontwikkeld. Dit materiaal wordt gebruikt in het onderste gedeelte van de deurpanelen en in de middenconsole. Speciale licht- en geluidseffecten van de nieuwe generatie BMW iDrive versterken een intuïtieve digitale gebruikerservaring. Het nieuw ontworpen vierkante stuurwiel heeft verticale spaken met multifunctionele knoppen.
Met het BMW Panoramic Vision systeem wordt essentiële informatie over de volledige breedte van de voorruit geprojecteerd. Met de digitale functie HYPERSONX WHEEL kunnen inzittenden genieten van een zelf in te stellen geluid bij elke rit. Het geluid is aan te passen met een tikje van de vinger op het HYPERSONX WHEEL. Op het dashboard is een groot multimediascherm gemonteerd. Minpuntje: de befaamde BMW iDrive-knop is verdwenen, maar de toepassing BMW iDrive niet: sterker nog, aandrijf- en ondersteltechnologieën zijn nu zover doorontwikkeld dat je kunt spreken van een gepersonaliseerde rijbeleving. Er zijn vier aansturingscomputers ingebouwd, die gezamenlijk zorgen voor een tien keer zo snelle rekenkracht dan die in de huidige BMW X en. Dit zorgt voor meer precisie, efficiëntie en rijplezier.
BMW eDrive technologie
Ook de nieuwe (zesde generatie) technologie van de aandrijving maakt een flinke stap voorwaarts. De eDrive elektromotoren maken gebruik van een nieuw accupakket. In plaats van de prisma-accucellen zijn er nu ronde lithium-ion accucellen die een 20% hogere energiedichtheid hebben. Samen met een 800 voltsysteem neemt de snelheid van het laden met 30% toe, waardoor het in 10 minuten mogelijk is om 300 kilometer bij te laden. Ook neemt her rijbereik met volle accu 30% toe. De aerodynamica van de BMW Vision Neue Klasse X zorgt voor een 20% lagere luchtweerstand ten opzichte van de huidige X line-up.
De mogelijkheid tot bidirectioneel laden wordt standaard in de BMW Vision Neue Klasse. Dit betekent dat je de mogelijkheid hebt om elektriciteit terug te leveren aan het net en de auto ook als een soort thuisaccu te laten werken.
Kijk voor meer informatie over de website van BMW.