BMW XM

BMW XM

Het design van nieuwe BMW’s die de laatste jaren op de markt kwamen was niet altijd om te zeggen: onopvallend. Je kunt het mooi of lelijk vinden, spraakmakend was het wel altijd. Ga er maar even voor zitten dan, want het kan nog opvallender. Deze week onthulde BMW z’n splinternieuwe XM. In goed overleg met Citroën mocht deze type-aanduiding gebruikt worden. De BMW XM is een enorme SUV, de zwaarste BMW ooit met z’n 2.710 kg schoon aan de haak.

Wat haal je in huis met die BMW XM?

Een qua design zeer opvallende auto, maak een ook zeer snelle. De M in de type-aanduiding is niet voor niets opgenomen. De XM heeft altijd een 4,4 liter grote V8 motor en vierwielaandrijving aan boord, aangevuld met elektrische aandrijving waardoor het vermogen 653 pk bedraagt of 748 pk. Met de “lichtste” uitvoering sprint je in minimaal 4,3 seconden van stilstand naar de 100 km/h. Uiteraard is de maximum snelheid afgetopt op 250 km/h, maar betaal je extra, dan kan het 270 km/h zijn. De actieradius met alleen elektrische aandrijving is zo’n 88 km, maar dan wel met een gemaximeerde snelheid van 140 km/h. De beoogde doelgroep? Lamborghini Urus, Audi (RS-)Q8 en Bentley Bentayga rijders. De BMW XM gaat minimaal €175.000 kosten.

De buitenkant

Ja het is een gigant deze XM: 5,11 meter qua lengte, 20 centimeter langer is dan de X5. Met een breedte van 2,005 meter is de XM ook de breedste BMW ooit. De XM is met z’n 1,76 meter ook hoger dan z’n beoogde concurrenten. Je kunt niet zeggen dat het design subtiel is, met veel rechte lijnen en scherpe vouwen, opvallend is ook de naar achteren toe sterk afgeknepen zijruitpartij. De achterruit staat vrij rechtop en heeft een bijzondere vorm, met slechts een klein, smal spoilertje bovenaan. Aan de achterkant brede achterlichten, met uitstulpingen voor waarschijnlijk luchtinlaten. De wielen hebben we nog niet eerder onder een BMW gezien. Aan de voorkant overheersen de twee enorme BMW nieren het beeld.

De binnenkant

De BMW XM heeft een uniek interieurdesign en een op de bestuurder gerichte cockpit. Optioneel zijn vintage lederen toepassingen en achterin een exclusieve M Lounge met hemelbekleding voorzien van 100 LED lampjes die op basis van de gekozen rijmodus een lichteffect kiezen. Natuurlijk herken je wel dat het design typisch BMW is.

De aandrijving

Twee aandrijflijnen dus; altijd is een V8 benzinemotor de basis, een elektromotor vult aan tot 653 of 748 pk. In het laatste geval betreft het de zogenaamde Label Red uitvoering. Bij een sprint zal een Lamborghini Urus altijd het onderspit delven van een BMW XM, welke versie dan ook.

Label Red

Hoezo Label Red? Nou dat is in deze klasse een beetje gebruikelijk, denk bijvoorbeeld aan de Bentley Arnage Red Label. Het betreft een uitvoering met een pittigere aandrijving (748 pk) ten opzichte van de basis-uitvoering. Uiteraard heeft de auto dan roodgekleurde accenten zoals een rood typeplaatje in de grille en rode balken over de flank en rond de grille. Ook in het interieur komen de rode kleuraccenten terug. 

In het voorjaar van 2023 kunnen we de splinternieuwe BMW XM op de weg verwachten, de Label Red uitvoering komt in de herfst van dat jaar beschikbaar.

BMW XM-2
BMW XM-3
BMW XM-4
BMW XM-5
BMW XM-6
BMW XM-7
BMW XM-8

Kijk voor meer informatie op de website van BMW.