Bugatti Chiron Pur Sport
Bugatti komt met een gelimiteerde, speciale, uitvoering van de Chiron; de Chiron Pur Sport. Het is niet de eerste speciale uitvoering van de Chiron, we kennen al de Sport, Supersport, Divo, La Voiture Noire en de Centodieci. Het zijn allemaal ongekend snelle supercars, maar net zo belangrijk; beauties om te zien. Wat maakt de Chiron Pur Sport anders dan de andere Chirons? In de eerste plaats valt op dat de maximumsnelheid van de Pur Sport lager is begrensd dan die van de standaard Chiron. Van 420 km/h naar 350 km/h….Dat ga je dus niet merken als je op de A1 rijdt. Belangrijker is dat het 1.500 pk sterke vermogen van die machtige 8 liter 16 cilinder motor breder beschikbaar is geworden. Door van de automatische versnellingsbak ieder van de 7 versnellingen 15% sneller te laten opschakelen accelereert de Chiron Pur Sport nog even wat sneller en dat maakt het bochtenwerk nog wat leuker.
Historie Bugatti
De Italiaan Ettore Bugatti bouwde van 1908 tot enkele jaren na de Tweede Wereldoorlog zijn wereldberoemde racewagens en superbolides in zijn fabriek in het Franse Molsheim (Elsace). Toen werd het stil. In de jaren 90 van de vorige eeuw blies de Italiaan Romano Artioli nieuw leven in Bugatti. Een paar jaren later nam Volkswagen het merk over en opende op de historische plek Molsheim een splinternieuwe fabriek voor een auto 5 september 2005 kon de productie van de Bugatti Veyron van start gaan. De Veyron is vernoemd naar autocoureur Pierre Veyron, die in 1939 de 24 uur van Le Mans won in een Bugatti type 57. De Veyron werd in 2015 afgelost door de Chiron.
Design Chiron Pur Sport
Eerlijk is eerlijk, die Bugatti Chiron is zowel aan de buitenkant als binnenkant “something we‘ve never seen before”. Dat halve maan achtige aan de buitenkant komt ook binnenin weer terug en is een hele leuke vondst! De Pur Sport heeft een enorme, 1,9 meter brede, achterspoiler voor meer downforce. Ook het kleurenschema valt op; de scheidslijn volgt niet de C-ronding zoals bij de basis Chiron, maar loopt lager door naar de achterkant. Door het gebruik van lichtere materialen is de Pur Sport 50 kg lichter dan de basis Chiron. Niet dat de Pur Sport daarmee een lichtgewicht is; hij weegt 1.949 kg.
Op de magnesium wielen monteert Bugatti zogeheten ‘aero discs’. Hiermee wordt de wind uit de wielkasten getrokken en tegelijkertijd de downforce vergroot. Michelin heeft speciale Sport Cup 2 R-banden ontwikkeld voor de Chiron. Het bandenmaatje achter is 355/25…
Andere aanpassingen
De vering is ten opzichte van de standaard Chiron aangepast; aan de voorkant is die 65 procent stijver gemaakt en aan de achterkant 33 procent. Verder grijpt de toerenbegrenzer pas bij 6.900 tpm in. De 8 liter W16-motor met 1.500 pk, heeft vier turbo’s en dat maakt een sprint naar 100 km/h mogelijk in 2,3 seconden. Met launch control zou dat zelfs al in 2,2 tellen kunnen
Volkswagen mag zich gelukkig prijzen met zowel de aandelen van Bugatti als van Lamborghini in z’n kluis in Wolfsburg! Drie miljoen euro moet de Bugatti Chiron Pur Sport kosten, exclusief belastingen natuurlijk. Er worden maar 60 stuks van gebouwd, dus wees er snel bij…