Bugatti Divo
Vandaag een bericht over de duurste nieuwe auto ooit met Nederlandse kentekenplaten. Afgelopen januari trad Stephan Winkelmann (ex Lamborghini en Audi Sport) aan als topman van Bugatti. Z’n eerste order was; ontwerp zo snel mogelijk op basis van de Bugatti Chiron de meest exclusieve, sportieve en ultieme Bugatti. In mei waren de ontwerptekeningen voor een gelimiteerde serie van 40 auto’s klaar en kon Winkelmann laten zien waar hij goed in is; het verkopen van auto’s aan de superrijken van deze wereld.
Eigenlijk was hij snel klaar, want hij ging alleen langs bij de gelukkigen die al in een Bugatti Chiron rijden. Met als gevolg; alle 40 verkocht a € 5 miljoen per stuk, exclusief belastingen, af te leveren in 2020. Er zou 1 exemplaar zijn verkocht aan een Nederlander, die er dan zo’n 6,3 miljoen euro voor over had. De Bugatti Divo is trouwens vernoemd naar de Franse coureur Albert Divo die in de jaren 20 van de vorige eeuw verbonden was aan Bugatti. Een smak geld dus, maar dan heb je ook wat; dit is zondermeer de mooiste auto ooit gebouwd. Is de Bugatti Chiron nu afgeserveerd? Zeker niet, het is een kwestie van smaak en beoogd gebruik. Zie de Chiron als de luxueuze uitvoering voor chique vervoer naar een mooie opera-avond en voor de snelle ritten op de Duitse Autobahn. De Divo heeft een aangepast onderstel en besturing. Daarnaast is er alles aan gedaan om de auto nog meer aan het wegdek te laten kleven. Met als gevolg dat de Bugatti Divo iets minder snel is op het rechte stuk als de Bugatti Chiron, maar wel een stuk sneller kan in de bochten.
Bugatti
Het roemruchte Bugatti staat als sinds 1909 bekend als dé sportwagenfabrikant voor de happy few. De Italiaan Ettore Bugatti bouwde vanaf dat jaar in het (toen Duitse) Molsheim bij Straatsburg z’n racewagens en superbolides. Er is veel gebeurd in de loop der tijd, Molsheim werd frans, Ettore overleed en met hem eigenlijk ook de ontwikkeling van wonderschone meesterwerken die in Molsheim de werkplaats uit konden rollen. In 1998 kocht Volkswagen AG voor 100 Duitse Marken de rechten op van de naam Bugatti en vanaf dat moment kwam er in Molsheim weer leven in de brouwerij.
Uiterlijk
Het uiterlijk van de Divo wijkt sterk af van de Chiron. De Divo oogt breder en lager door de anders vormgegeven luchtroosters, led-lichtstrips voor op de uiterste hoeken en de pijlvormige achterlichtunits. In de voorklep is een airduct opgenomen, waardoor de downforce nog meer toeneemt. In het dak zien we nu luchtstroomopeningen voor een nog betere luchtstroom richting de motor. De spoiler was al groot, maar is nu vergroot tot 1,83 meter breed. Bij afremmen kantelt de spoiler, net zoals bij een vliegtuig, en functioneert dan als luchtrem.
Er is alles aan gedaan om de Bugatti Divo lichter te maken dan de Chiron. Door superlichte wielen, minder isolatiemateriaal en nog meer carbon is dit gelukt, hoewel…het scheelt per saldo maar 35 kilo op een totaalgewicht van zo’n twee ton.
Door alle aanpassingen is de Bugatti Divo wel een stuk leniger en stabieler dan de Bugatti Chiron, maar minder snel op het rechte stuk (380 km/h tegen 420 km/h).
Smaak verschilt uiteraard, maar wij vinden het design van de Bugatti Divo supermooi.
Van binnen
Aan de binnenkant zijn er weinig verschillen met de Bugatti Chiron. De bekleding is anders van kleur, die bijzondere cocon waarin de passagiers zitten, met die halfronde afscheiding in het midden, zien we ook in de Bugatti Divo.
De motor
De Divo heeft dezelfde motor als de Chiron; een 8-liter W16 met vier turbo’s, goed voor 1.500 pk. Een begrenzer regelt de topsnelheid af op 380km/h, de gemonteerde Michelinbanden kunnen ook geen hogere snelheid aan.
Nu maar wachten tot je die “Nederlandse” Bugatti Divo voorbij ziet flitsen, check de video aan het begin van dit artikel om hem te herkennen…