Bugatti La Voiture Noire
Is het een auto of een kunstwerk? Voor beide benaderingen valt wat te zeggen; ja, je kunt met de Bugatti La Voiture Noire rijden, er zit immers een 8 liter motor in, met 16 cilinders en een power gelijk aan 1.500 paardenkrachten en nee, het is niet verstandig om hem ergens onbeheerd te parkeren. Hij kostte de gelukkige koper immers 11 miljoen euro. De Bugatti La Voiture Noire is dan ook te beschouwen als een uniek, kostbaar kunstwerk.
Bugatti was er zeer trots op om deze Bugatti one-off te kunnen showen op de Autosalon van Genève. Voor inspiratie voor de auto zocht Bugatti naar een vergelijkbaar model in z’n 110 jarige historie. Terecht selecteerde men daarvoor de Bugatti Type 57 SC Atlantic Coupé, waarvan 4 exemplaren werden gemaakt in de jaren 1936 t/m 1938.
Bugatti Type 57 SC Atlantic Coupé
Dit model uit de jaren 30 van de vorige eeuw was in zijn tijd een iconische sportcoupé. Eigenlijk moeten we zeggen “is”, want van de 4 exemplaren die zo’n 80 jaar geleden gemaakt zijn, rijden er nu nog 3 rond. Naar de 4e Atlantic Coupé wordt al 80 jaar gezocht, wellicht staat die ergens onder het stof in een oude schuur. Voor één van de 4 is 10 jaar geleden op een veiling 23,4 miljoen euro betaald. De Bugatti Type 57 SC Atlantic Coupé is hiermee wellicht de duurste auto ooit.
Geen wonder dus dat deze auto de inspiratie vormde voor de Bugatti La Voiture Noire. Destijds werd de Atlantic Coupé door z’n design en prestaties (220 km/h) als een wereldwonder beschouwd. Geldt dat nu ook voor de Bugatti La Voiture Noire? Het is weliswaar een zeer exclusieve en indrukwekkende hypercar, maar om nu te zeggen; wereldschokkend, nee. Het is ook geen 100% nieuw model, de technische basis is gelijk aan die van de Bugatti Chiron, de aandrijflijn is rechtstreeks overgenomen. De motor is in staat om de auto in 2 seconden naar de 100 km/h te laten sprinten.
Design Bugatti La Voiture Noire
Opvallend is het design van de La Voiture Noire zeker. Stylingdetails die verwijzen naar de Atlantic Coupé zijn de ‘naad’ die in de lengte over de auto loopt, de dubbele “achterruit”, de lange motorkap, de 6 uitlaatpijpen en de schermen van de achterwielen die vloeiend overgaan in de achterkant van de auto. De hypercar is helemaal met de hand gemaakt en de buitenkant is grotendeels van koolstofvezel.
Een geweldige auto, die Bugatti La Voiture Noire, toch blijft de Bugatti Divo onze favoriete Bugatti.