Bugatti Tourbillon
Dit is de opvolger van de Bugatti de Chiron! De Bugatti Tourbillon (=wervelwind) past naadloos in het Bugatti rijtje EB110, Veyron en Chiron. Steeds denk je weer: dit is wel het summum van auto-ontwikkeling, het kan niet beter. En dan komt er toch weer een nieuwe, nog betere supercar van Bugatti. De Tourbillon is nog extremer dan de uitgaande Chiron. Qua design en vooral qua prestaties. De Bugatti Tourbillon heeft niet genoeg aan een 8,3 liter 16 cilinder motor, er zijn drie elektromotoren toegevoegd! Het resultaat is een bizar sterke aandrijving, 1.800 pk in totaal. De Tourbillon is ongetwijfeld de sterkste plug-in hybride van dit moment. De Bugatti Tourbillon schiet zichzelf in twee seconden van stilstand naar 100 km/h en dan door naar een topsnelheid van 445 km/h. Wel even de tankstations in de gaten houden, het verbruik is gemiddeld 1 liter op 4 kilometers.
De buitenkant
De Bugatti’s vallen qua design vooral op door de gebruikte C-vorm aan de zijkanten. Bij de Tourbillon is die C-vorm wat scherper, hoekiger. De scherpere, hoekigere contour geeft het profiel een gevoel van beweging en kracht, ook als de auto stilstaat. De overeenkomsten met het uitgaande model, de Bugatti Chiron, zijn groot. De Tourbillon heeft wel een langere neus en een in het midden over de gehele lengte van de auto lopende naad, zoals die ook bij klassieke modellen van het merk wel gebruikt werd. Aan de achterkant zien we een enorme diffuser en doorlopende lichtstreep waarin alle achterlichten verwerkt zijn. Instappen gaat door de ver in het dak doorlopende vlinderdeuren te openen. Om die hoge snelheden mogelijk te maken heeft Bugatti er werkelijk alles aan gedaan om de vorm van de auto zo te ontwerpen dat luchtweerstand tijdens het rijden zo laag mogelijk is.
De binnenkant
Ook de binnenkant van de Tourbillon is bijzonder. Aan de stuurkolom zie je drie analoge klokken, ontworpen door Zwitserse horlogemakers, die op een kunstige manier aan elkaar zijn geklonken. Er zitten edelstenen (robijnen en saffieren) in verwerkt. Het ziet er uit als een stel dure horloges die onder andere de snelheid en aantal toeren weergeven. Er is titanium in verwerkt en het geheel bestaat uit meer dan 600 onderdelen. Het stuur is zo gemaakt dat er enkel aan de bovenkant- en onderkant een spaak zit, die bovendien achter de klokkenwinkel aan de stuurkolom draaien. De klokken blijven dus altijd optimaal zichtbaar. Doordat er nagenoeg geen beeldschermen te zien zijn, geeft alles wat je wel ziet de indruk van technische precisie en vakmanschap. Je kunt overigens wel een schermpje tevoorschijn laten komen uit het dashboard, dat je dan weer kunt koppelen aan je smartphone.
De aandrijving
Met hulp van het gerenommeerde bedrijf Cosworth is de 16 cilindermotor zo geconstrueerd dat hij 1.000 pk oplevert. Dit op zich al gigantische vermogen wordt aangevuld met de kracht van drie elektromotoren, waarvan twee de voorwielen meer power geven en één voor de achterwielen. De drie elektromotoren voegen 800 pk toe, zodat het systeemvermogen 1.800 pk bedraagt. Er komen geen turbo’s (4 in de Chiron) aan te pas. Met de 25 kWh accu is het mogelijk om zo’n 60 kilometer alleen elektrisch te rijden.
De Bugatti Tourbillon wordt in 2026 afgeleverd. Er worden maar 250 exemplaren van gebouwd en het mag wat kosten: voor €3,8 miljoen wordt hij bij je op de oprit gereden.
Kijk voor meer informatie over De Bugatti Tourbillon op de website van Bugatti.