Bugatti W16 Mistral roadster
Als slottoegift van de Chiron reeks komt Bugatti met de Bugatti W16 Mistral. Het is waarschijnlijk de meest extreme roadster die je kunt kopen. Zowel qua luxe als qua topsnelheid is W16 Mistral ongeëvenaard. En je raadt het al: ook z’n prijs is extravagant, op Nederlands kenteken zo’n 6,3 miljoen euro, waarvan bijna 1,3 miljoen euro direct naar de Staatskas gaat. Het is ook de laatste keer dat Bugatti z’n legendarische W16-motor inbouwt in een Bugatti.
99 te bouwen exemplaren allemaal verkocht
In 2008 had Bugatti al een planklaar ontwerp voor een roadster gemaakt, de Veyron Barchetta. Het toenmalige management durfde het toch niet aan om die auto in productie te nemen, ze vermoedden dat er te weinig vraag naar zou zijn. De nieuwe eigenaar van het Franse Bugatti, Mate Rimac denkt daar anders over. En gelijk krijgt hij: de 99 te bouwen exemplaren van de Bugatti W16 Mistral zijn allemaal al verkocht.
De buitenkant
De Bugatti Type 57 Roadster Grand Raid uit 1934 was de inspiratiebron voor het ontwikkelen van de Bugatti W16 Mistral. Bijvoorbeeld de dubbele aerodynamische hoofdsteunen, die naar achteren in de carrosserie stromen en de ingekorte V-vormige voorruit zijn verwijzingen naar de sportieve, elegante, roadster uit het verleden. Overigens; de sportwagen uit 1934 is te bewonderen in het Louwman Museum in Den Haag. Ook de duo-tone kleuren komen terug in de W16 Mistral. Naamgever Ettore Bugatti hield het meest van geel met zwarte en truffelbruine accenten.
Aan de voorkant vallen de verticaal gestapelde koplampen op en de bekende hoefijzervormige Bugatti grille is breder en dieper gemaakt dan we gewend zijn van Bugatti. Aan de achterkant valt het design van de achterlichten op, samen vormen ze een grote X.
Bugatti heeft z’n best gedaan om de auto zo licht mogelijk te houden. Er is zoveel mogelijk gebruik gemaakt van composietmaterialen, lichtgewicht titanium en aluminium.
De binnenkant
Het interieur van de W16 Mistral komt overeen met dat van de luxueuze en elegante Bugatti Chiron, op accenten aangescherpt. Belangrijk was dat het ontwerp van de instrumenten en informatiesystemen voor de bestuurder functioneel is om ook bij hoge snelheden (max 420 km/h) de auto onder controle te kunnen houden. Opvallend zijn het gebruik van een ingewikkeld patroon van geweven leer op de deurpanelen en de versnellingspook van massief aluminium en hout.
De motor
De iconische W16 motor van Bugatti is vanaf 2005 in elke Bugatti ingebouwd. In de Bugatti W16 Mistral roadster heeft de 8-liter motor met 4 turbo’s 1.600 pk en vierwielaandrijving. Ongetwijfeld is de W16 Mistral de snelste (boven de 400 km/h) roadster ter wereld op dit moment. Het ongeëvenaarde geluid van de motor is een lust voor het oor: het lage, machtige, rommelende inlaatgeluid van de 8-liter motor, bij het optrekken gecombineerd met het fluitende geluid van de vier turboladers.
Kijk voor meer informatie over de Bugatti W16 Mistral op de website van Bugatti.