Citroën C5 X
Citroën heeft binnenkort een nieuw topmodel in het D segment in z’n showrooms staan, het is de splinternieuwe Citroën C5 X. Het is een bijzonder model, een kruising tussen een sedan, stationwagen en een SUV. Citroën denkt namelijk dat we over een tijdje uitgekeken zijn op een SUV model, maar wat willen we dan wel? Volgens Citroën willen we van alle carrosserievormen iets; het stoere van een SUV, de ruimte van een stationwagen en het comfort en elegante lijnenspel van een sedan. Oplossing: voilà de Citroën CX 5.
Hoewel het dus het topmodel van Citroën wordt, is de prijsstelling alleszins redelijk voor een D-segmenter. De prijsrange gaat van minimaal € 37.490 voor de 130 pk sterke basisuitvoering met 1,2 liter turbo driecilinder benzinemotor, tot € 47.990 voor een 1,6 liter plug-in hybride met één elektromotor en een systeemvermogen van 225 pk.
De buitenkant
Over smaak kun je natuurlijk twisten, maar wij vinden die nieuwe Citroën C5 X wel wat hebben. Het is Citroën absoluut gelukt om de auto “something we’ve never seen before” te maken. De auto staat wat hoger op de wielen dan een sedan, heeft wel de gestroomlijnde, vloeiende, lijnen van een grote sedan en een hoop binnenruimte voor zowel passagiers als bagage. De grote wielen en wielkastverbreders zorgen daarbij voor een robuuste uitstraling zoals bij SUV’s. Hij is 4,8 meter lang, 1,49 meter hoog en 1,87 meter breed. Het langgerekte dak lijkt te zweven en eindigt in een aerodynamische spoiler. Aan de voorkant valt de V-vormige lichtsignatuur op. Aan de achterkant zien we brede 3D led-achterlichten. De achterklep zorgt voor een brede en functionele opening met een lage drempel en dat is wel zo praktisch in het dagelijks gebruik.
De binnenkant
De binnenkant oogt strak en opgeruimd, met veel bergvakken en een fikse bagageruimte van 545 liter. De auto is comfortabel ruim, ook voor de achter passagiers. Je kunt kiezen uit 3 aankleding niveaus: Feel, Shine en Business. Alle uitvoeringen hebben standaard het Citroën Advanced Comfort-pakket met aangepaste wielophanging en speciale stoelbekleding. Ook standaard is een Head-Up Display, touchscreen met spraakherkenning, Active Lane Departure Warning System, Active Safety Brake met voetgangersherkenning, Driver Attention Alert, Coffee Break Alert en Radio Bluetooth met DAB+ digitale tuner. Voor een beter comfort is de auto voorzien van akoestische voor- en achterruiten.
De motoren
Je hebt bij de Citroën C5 X de keuze uit 3 voorwiel aandrijflijnen, allen alleen met automatische versnellingsbak. Aan de basis staat een 1,2 liter driecilinder benzinemotor met turbo met 130 pk. Daar boven de 1,6 liter viercilinder benzinemotor met 180 pk. De topmotorisering is voorlopig de 1,6 liter plug-in hybride met één elektromotor en een systeemvermogen van 225 pk. Met deze versie kun je meer dan 50 km in de volledig elektrische modus rijden, met een maximum snelheid van 135 km/h. Geen dieseluitvoeringen meer voor Citroën in deze klasse van auto’s voor vooral zakelijk gebruik en dat is best wel even een opmerkelijk feit.
Vanaf oktober is de auto te bestellen, ook de productie start dan op. Naar verwachting worden de eerste exemplaren vanaf begin 2022 uitgeleverd.
Kijk voor meer informatie over de Citroën C5 X op de website van Citroën.