Cupra Formentor VZ
Voor een heleboel autofans hoeft de overgang naar elektrisch rijden niet zo snel te gaan. Gelukkig worden ook deze autoliefhebbers nog regelmatig verrast met een nieuw model aangedreven met vertrouwde “old school” techniek. In deze categorie is wat Lifestyle NWS betreft één van de verrassingen dit jaar de Cupra Formentor VZ.
Terugkijken op het afgelopen jaar
Zo aan het eind van het jaar kijken we altijd even over de schouder terug naar het afgelopen jaar. We beperken ons in dit geval uiteraard tot de ontwikkelingen op autogebied. Elektrificatie is het toverwoord in de auto-industrie.
Zeker momenteel gaat het hard met de introductie van nieuwe merken en modellen op dit gebied. Vooral vanuit China komt er veel nieuws onze kant uit. Die laatste hebben één ding gemeen met elkaar en dat is:
Het design van dit soort auto’s voldoet niet aan onze Europese smaak.
We maken dan even een uitzondering voor Polestar, want die modellen zijn wel top (met dank aan Volvo).
Europese merken zijn met het mes op de keel bezig om de ontstane achterstanden ten opzichte van Tesla en consorten in te lopen. De belangen en risico’s zijn groot. Denk bijvoorbeeld aan Volkswagen dat met z’n gehele modellen aanbod een transitie naar elektrisch aangedreven maakt. Gaan de ID.3 en ID.4 het succes van de Golf evenaren? Zo niet, dan gaat het mogelijk een kingsize probleem tegemoet.
Cupra; submerk van Seat
Cupra is sinds 2018 een submerk van het Spaanse Seat. De naam Cupra is niet nieuw, Seat gebruikte die naam voorheen voor z’n sportieve modellen. De Formentor is het eerste volledig door Cupra ontwikkelde model. De Cupra Formentor VZ is voorlopig de topuitvoering, met 310 pk en een sprint van 0 naar 100 km/h in 4,9 seconden.
De naam Formentor is afgeleid van Cap de Formentor, een rotsformatie op Mallorca en de VZ staat voor “veloz”, het Spaanse woord voor snelheid. Begin 2021 komen er twee plug-in hybrides van de Formentor bij. En ook de elektrische El-Born ( vergelijkbaar met de Volkswagen ID.3) kunnen we in 2021 verwachten.
Buitenkant Cupra Formentor VZ
Hoe kunnen we het uiterlijk van de Formentor kwalificeren? Een cross-over? SUV of hatchback? Cupra vindt het zelf een Coupé-cross-over. Wij houden het op een wat laag uitgevallen SUV. De vormgeving is zeker opvallend; een lange motorkap, grote luchtinlaten aan de voorkant, koperkleurige accenten, scherp lijnenspel en een aflopende daklijn met aan het eind een grote spoiler. De achterkant is qua design wellicht het mooist aan de auto; achterlichtunits met elkaar verbonden via een lichtstrip, vier uitlaatpijpen en een diffuser.
De binnenkant
De binnenkant van de Formentor is opvallend ruim. Alle inzittenden hebben meer dan genoeg ruimte. Het dashboard komt bekend voor, nagenoeg hetzelfde als in de Seat Leon maar dan met koperkleurige accenten. Aan het stuur kun je het sportieve karakter van de Formentor VZ aflezen; met twee grote knoppen waarmee je kan starten en van rijmodus wisselen.
Bijna alle andere functies bedien je via een touchscreen of met spraaksturing door ‘hola, hola’ te roepen. Qua rijmodus heb je de keus uit Comfort, Sport, Cupra, Offroad en Individual. Vooral standje Cupra is spectaculair; de demping is dan strakker, de besturing directer en het motorgebrul intenser. Met launch control wordt je dan als in een raket gelanceerd.
De Formentor heeft standaard goedgevormde kuipstoelen, bekleed met leer en koolstofvezel.
De motor
De motor in de Formentor VZ is er ééntje van de Volkswagen-groep; een 310 pk sterke tweeliter TSI-motor. Gekoppeld aan een zeventraps DSG-transmissie met dubbele koppeling en vierwielaandrijving.
De Cupra Formentor VZ kost €62.300 en dat is een flink bedrag. Bij onze Belgische vrienden is dat €15.000 lager…wil je dat bedrag niet besteden, wacht dan op de plug-in hybride-versies, één met 204 en één met 245 pk, van de Cupra Formentor, die kosten tussen de €40.000 en €45.000.