Czinger 21C hypercar
Czinger (spreek uit: “Zinger”), als je nog nooit van deze autofabrikant hebt gehoord, dan ben je niet de enige. Het merk zou z’n debuut maken op de Salon van Genève 2020, op 3 maart zou het eerste model gepresenteerd worden maar het evenement is inmiddels geannuleerd in verband met de Coronasituatie. Even voorstellen; Czinger Vehicles is een jonge Amerikaanse autofabrikant in Los Angeles die het allemaal net even anders doet.
De productie is sterk gerobotiseerd en het eerste model, de 21C komt grotendeels uit de 3D printer en van ultra licht aluminium-koolstofvezel gemaakt. Het hele ontwerp is gericht op maximale gewichtsbesparing. Is dat het? Nee, de Czinger 21C (staat voor 21 Century) levert ook extreme prestaties, denk aan de sprint van 0 naar 100 km/h in 1,9 seconden! Je zou denken aan een 100% elektrische aandrijving, maar nee; het is een hybride. Op beide voorwielen zit een elektromotor en achterin is een 2,9 liter V8 brandstofmotor met 950 pk gemonteerd die de achterwielen aandrijft. Het totale vermogen bedraagt 1.250 pk. Zet dat af tegen het gewicht van de Cinzger C21 van 1.233 kg en dan kom je op een sensationele verhouding van 1 pk tegen 1 kg.
Het ontwerp
Niet alleen de prestaties van de C21 zijn opzienbarend, het geldt ook voor het design. De auto ziet er wat “gekrompen” uit, niet alleen in de lengte met z’n 4,20 meter, maar zeker qua breedte van de cabine, het is als een straaljagercockpit; de bestuurder zit voorin, met daar achter een stoel voor de passagier. Dus jij aan het stuur en je vriend uiteraard achterin. Bij het instappen gaat de hele rechterkant van de auto naar voren omhoog.
De aandrijving
Twee elektromotoren dus op de voorwielen, gekoppeld aan een accupakket bestaand uit snel oplaadbare lithium-titanaat accu’s in plaats van de gebruikelijke lithium-ion. De door Czinger zelf ontwikkelde V8 brandstofmotor is voorzien van twee turbo’s en draait maximaal 11.000 toeren. De prestaties zijn geweldig; 0 naar 100 km/u in 1,9 seconden, naar 300 km/u in 15 seconden en een top van 431 km/u. De V8 motor is gekoppeld aan een zeventraps sequentiële versnellingsbak.
Twee versies
Czinger wil 80 exemplaren gaan bouwen van de 21C, verdeeld in straat- en raceversies. Het verschil tussen beide is dat de raceversie alleen maar op circuits mag rijden. De race 21C is nog wat lichter gemaakt (weegt 1.218 kg) en heeft een veel grotere achterspoiler voor meer downforce.
We zijn benieuwd wat de prijs gaat worden voor zo’n Czinger 21C, er zullen zeker zes nullen aan te pas komen.
Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!