Algemene voorwaarden: de meest gestelde vragen
Miss Legal schrijft iedere twee weken een artikel voor de lezeressen van Lifestyle NWS vol met tips rondom juridische kwesties en empowerment! Vandaag: de 5 meest gestelde vragen over algemene voorwaarden..
1. Wanneer heb ik algemene voorwaarden nodig?
Iedere ondernemer die zaken gaat doen met een andere partij heeft algemene voorwaarden nodig. Ongeacht de rechtsvorm van een onderneming. Algemene voorwaarden bepalen vanaf dag 1 jouw regels en fungeren als vangnet in een mogelijk geschil met de wederpartij.
2. Ik heb algemene voorwaarden van internet geplukt, mag dat?
Dat mag als ze rechtenvrij zijn, maar handig is het niet. De voorwaarden dienen aan te sluiten bij wat je doet en te passen bij je bedrijfsvoering. Het opstellen van algemene voorwaarden is maatwerk van gekwalificeerde juristen om er voor te zorgen dat je juist ingedekt wordt, en niet de dupe wordt van je eigen regels.
3. Wat staat er allemaal in?
In de algemene voorwaarden staan punten genoemd aangaande de offerte, betalingen, levertijden, transport, levercondities, eigendomsvoorbehoud, garantie, aansprakelijkheid, incassokosten, vertragingsrente, rechtsforumkeuze en de duur van de overeenkomst. Kortom, alles wat beide partijen moeten weten, maar waar je niet over wil onderhandelen. Daarom staat het al vast in de algemene voorwaarden.
4. Wat zijn de voordelen van algemene voorwaarden?
- Je klanten zijn op de hoogte van jouw regels;
- Er bestaat duidelijkheid tussen jou en jouw klant;
- Het bespaart onderhandelingstijd;
- Het voorkomt conflicten;
- Je risico’s worden beperkt;
- Je intellectuele eigendomsrechten zijn gewaarborgd;
- Het geeft je meer zekerheid op het moment van onzekerheid;
- Het is goed voor de zakelijke reputatie van je onderneming.
5. Hoe moet ik ze aan mijn klant verstrekken?
Als je algemene voorwaarden hebt, dan wil je dat deze deel uitmaken van de overeenkomst met je klant of partner. Maar algemene voorwaarden zijn alleen geldig als je ze uitdrukkelijk van toepassing verklaart bij het aangaan van de overeenkomst, en dat kan bewijzen. Bijvoorbeeld fysiek, door uitgeprinte algemene voorwaarden te laten paraferen. Of per mail, door ze mee te sturen met de offerte en in de offerte te vermelden dat de bijgevoegde algemene voorwaarden van toepassing zijn. Mocht daarna tot een conflict komen, dan zijn je algemene voorwaarden in ieder geval geldig. Heb jij nog geen algemene voorwaarden? Laat het ons weten zodat we een gepaste offerte voor je kunnen uitbrengen. Twijfel je of je bestaande algemene voorwaarden nog uptodate zijn? Dan kunnen we deze voor je controleren.
Wil je meer informatie? Neem dan contact op met Miss Legal!