brainstorm

De dag na de brainstorm: wat nu?

Tijdens brainstorms is aan goede ideeën meestal geen gebrek, maar vaak wordt er vervolgens niets mee gedaan. Waar gaat het mis? In zijn boek ‘De dag na de brainstorm’ legt auteur Jeroen Dontje uit dat de eerste 24 uur na het ontstaan van een goed idee cruciaal zijn voor het realiseren ervan. En dat jij, als bedenker van het idee, daar verantwoordelijk voor bent.

De eerste 24 uur na een brainstorm zijn cruciaal

Waar gaat het mis bij de uitvoering van ideeën? Dontje: ‘De eerste 24 uur zijn het belangrijkst. De bedenker van het idee moet ambassadeur worden van zijn idee, anders is iedereen het een dag later al vergeten. Je moet proactief aan de slag gaan met het tastbaar maken van je geweldige ingeving, en gebruikmaken van je ongebreidelde enthousiasme, nu je dat nog hebt! Veel mensen denken dat er vooral creativiteit komt kijken bij het ontstaan van ideeën. Maar in de stappen daarna draait het juist ook sterk om creativiteit. Wat ook belangrijk is: leg het niet te snel bij iemand neer. Als je je plannen aan tien mensen vertelt, waarvan er negen positief reageren en één negatief, weegt die nee zwaarder en vermindert jouw enthousiasme. Dat enthousiasme moet je zo lang mogelijk vasthouden; zo lang tot je je idee hebt uitgewerkt tot iets waar iemand gewoonweg geen nee tegen kan zeggen.’

Maak je idee tastbaar tijdens een brainstorm

Dat ‘uitwerken tot iets waar iemand geen nee tegen kan zeggen’ is waar het om draait in het boek. Dontje noemt dat ‘iets’ in zijn boek ‘prototypes’: ‘Tegen een aansprekend prototype van een goed idee, waar zichtbaar tijd en energie in is gestoken, durft iemand niet zo snel ‘nee’ te zeggen. Beslissers krijgen bij een prima PowerPoint-presentatie niet het gevoel dat ze misschien een grote kans laten liggen. Maar bij een bruisende video, aantrekkelijke website of mooi uitgewerkt 3D-model, laat je de beslisser zien dat jij het zeer serieus neemt, en het hier eigenlijk om ‘work in progress’ gaat in plaats van een idee. De beslisser krijgt de indruk dat het echt gaat gebeuren, en beseft dat hij dat met een ‘nee’ gaat missen.’ Dus hoe beter jij je idee al visualiseert tijdens een brainstorm, fysiek maakt of laat ervaren, hoe sneller je het voordeel van de twijfel krijgt bij de eerste poortwachter.

Wat is een prototype en hoe maak je er een?

Bij het ontwikkelen van jouw idee tot een ‘ding’, maak je een zogenaamd prototype. In de creatieve sector wordt gewoonlijk pas in een laat stadium een echt prototype ontworpen, maar volgens Dontje zit het geheim van idee-ontwikkeling in het zo snel mogelijk tastbaar maken van je gedachten. Een prototype 1.0 dus! De volgende prototypes, volgens Dontje ‘effectief en prima zelf te maken’, staan in De dag na de brainstorm, met tips van de auteur.

Video: ‘Ik besloot om een workshop video-editing te volgen, om zo eigenhandig video’s te  kunnen maken die veel meer impact hebben dan informatie in een PowerPoint.’

Website: ‘Als je met Word kunt werken, kun je tegenwoordig ook een – eenvoudige – website maken. Bijvoorbeeld met Wix.com. Zo presenteer je jouw nieuwe product of dienst alsof het al bestaat. Toon bijvoorbeeld het verhaal naar de klant toe en hoe de webshop eruit zou zien.’

Lego: ‘Hiermee maak je een voorstelling van hoe jouw product of dienst in zijn context eruit komt te zien. Ik bouwde bijvoorbeeld de studio van een programma-idee. Het leuke is dat degene aan wie je het presenteert meteen meedenkt en vaak het bouwsel aanpast, waardoor diegene betrokken raakt bij jouw idee.’

Mobiele applicatie: ‘Wat is leuker dan tegen je baas te zeggen “ik heb een idee, pak je telefoon, download die app en scroll er eens doorheen”. Daarmee onderscheid je je gegarandeerd van de PowerPoints.

3D-model: ‘Zelf heb ik een 3D-printer gekocht van 400 euro om fysieke spullen te printen, zodat ik de beslisser iets in zijn handen kon drukken om vast te houden.’

Innovatie stimuleren in je organisatie

Wat kun je als bedrijf doen om ideeën vaker tot bloei te laten komen in plaats van ze in de kiem te smoren? Is een innovatieafdeling met een stel creatievelingen de oplossing? Dontje: ‘Een innovatieafdeling is niet genoeg, want die staat vaak op zichzelf. Het heeft bovendien als risico dat niemand in het bedrijf zich geroepen voelt om met ideeën te komen, omdat dat voorbehouden is aan de innovatieafdeling. Creativiteit moet in het hele bedrijf zitten. Mijn boek is daarom ook bedoeld voor mensen onderin organisaties. Die moeten hun ideeën effectiever presenteren. Door het eerst te maken, en daarna pas toestemming te vragen en uit te proberen. Daartegenover staat dat managers iemand met een idee een beetje ruimte, tijd en geld moeten geven en hem of haar empoweren om het uit te werken. Door die investering zorg je er als professional wel voor om goed beslagen ten ijs te komen. Ideeën serieus nemen, daar gaat het eigenlijk om.’

Succes tijdens de volgende brainstorm!
Xoxo
Team Lifestyle NWS

Meer carrière artikelen? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS carrièrerubriek! Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!