De gloednieuwe Renault Rafale
Renault komt met een splinternieuw model op de markt: de Rafale. De naam Rafale (= windvlaag) is een eerbetoon aan een legendarisch racevliegtuig dat in 1934 werd ontworpen door Caudron-Renault, een dochteronderneming van Renault die gespecialiseerd was in de productie van vliegtuigmotoren. Eén van de beroemdste piloten die met de Rafale vloog, was Hélène Boucher, een Française die bekend stond als “de snelste vrouw ter wereld”. Nu wordt de nieuwe Renault Rafale niet direct de opvolger van dat vliegtuig of een concurrent voor een Formule 1 racewagen, maar het is zeker voor Renault een opmerkelijke auto.
De Renault Rafale is een nieuwe coupé-SUV en geïnspireerd door de aerodynamische vormen en de innovatieve geest van de luchtvaart. Renault gaat zich wat meer concentreren op grotere modellen, met een hogere winstmarge dus, de Rafale past dan ook in het rijtje Renault Espace en Austral.
De buitenkant
De Rafale is de eerste Renault met de nieuwe designstijl van het merk. Opvallend is dat die nieuwe stijl behoorlijk wat Peugeot-trekjes bevat. Zet de Rafale maar eens naast de nieuwe Peugeot 408. Is die gelijkenis jammer? Welnee, de Rafale heeft een bijzonder aantrekkelijk uiterlijk: stijlvol, elegant en sportief. Met een aflopende daklijn, een brede grille, led-koplampen en -achterlichten, en grote wielen. De Rafale is een ruime auto: 4,71 meter lang, 1,86 meter breed en 1,61 meter hoog. De coupé-SUV is gebaseerd op het CMF-CD-platform, dat ook wordt gebruikt voor de SUV’s Renault Austral en Renault Espace. Afhankelijk van de versie weegt de auto tussen 1.600 en 1.800 kg. Renault ziet als concurrenten andere coupé-SUV’s zoals de BMW X4, de Mercedes-Benz GLC Coupé en de Audi Q5 Sportback. De prijsstelling zal wel een stuk lager zijn dan genoemde auto’s. Grappig is de gesloten grille van de Rafale, naar het lijkt opgebouwd uit allemaal kleine Renault-‘wybertjes’.
De binnenkant
Ook in het interieur valt de hoeveelheid ruimte op. Plaats genoeg voor 5 personen. Het interieur is ruim en luxueus, met hoogwaardige materialen, een digitaal instrumentenpaneel, een groot touchscreen en een head-up display. De Renault Rafale is uitgerust met 32 geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS), onderverdeeld in drie categorieën: rijden, veiligheid en parkeren. De Rafale biedt ook veel comfort- en veiligheidsvoorzieningen, zoals adaptieve cruise control, lane keeping assist, blind spot warning, 360° camera en massagestoelen.
Het dashboard is hetzelfde als dat in de Austral en Espace, hier dus geen verrassingen. Er zijn verschillende AI-aangedreven mogelijkheden in de nieuwe Renault Rafale om de bestuurder en passagiers te assisteren. In veel gevallen doet het systeem proactief suggesties, bijvoorbeeld om de airconditioning uit te schakelen als er een raam openstaat of juist om de airconditioning aan te zetten als het warm is in het interieur. De aanbevelingen zijn gebaseerd op patronen die het AI-systeem in de loop van de tijd opmerkt en analyseert.
De aandrijving
De nieuwe Rafale heeft dezelfde E-Tech Hybrid-aandrijflijn als de Austral en Espace. Een volledig elektrische Rafale komt er niet. De basisversie is een zelfopladende hybride en heeft een 1,2-liter driecilinder benzinemotor, gekoppeld aan twee elektromotoren, die leveren gezamenlijk een vermogen van 200 pk op. Wil je meer vermogen, kies dan de plug-in versie met 300 pk en vierwielaandrijving door een op de achteras geplaatste derde elektromotor. De Rafale kan tot 65 km rijden in de volledig elektrische modus en Renault verwacht een gemiddeld brandstofverbruik van 4,7 liter per 100 km en een elektrisch verbruik van 15 tot 18 kWh per 100 km. Daarmee is een actieradius van meer dan 1.100 kilometer op één volle tank mogelijk.
De Renault Rafale zal eind 2023 op de markt komen in Europa, met een geschatte vanaf prijs vanaf € 40.000.
Kijk voor meer informatie over de Renault Rafale op de website van Renault.