KIA EV6

De KIA EV6

Dit zijn de eerste beelden van de Kia EV6. Hij is de eerste in de rij van komende, 100% elektrisch aangedreven, auto’s van Kia. Natuurlijk heeft Kia in de vorm van de Kia e-Niro al een hit te pakken in het elektrisch aangedreven segment, maar de EV6 wordt gebouwd op het nieuwe E-GMP-platform van de Zuid-Koreaanse automotive groep waartoe Kia maar ook Hyundai behoren. Dit E-GMP platform lijkt erg op die van de Volkswagen groep voor zijn ID-modellen. Het platform is alleen geschikt voor 100% elektrisch aangedreven auto’s.

Het accupakket zit ingebouwd in de bodemsectie tussen voor- en achterwielen. Er is plaats voor één of twee elektromotoren met een actieradius van ca. 400 km en 500 km. Zustermerk Hyundai kwam onlangs al in het nieuws met zijn eerste versie op E-GMP platform in de vorm van de Ioniq 5. De Kia EV6 en de Ioniq 5 zijn technisch identiek, maar qua design nagenoeg elkaars tegenpolen. Aan ons dus de keus.

Coupé-crossover

De Kia EV6 is een coupé-crossover, terwijl de Ioniq 5 meer een strakgesneden hatchback is. Met een  systeemvoltage van 800 volt en een laadsnelheid van 220 kW zijn de Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5 in zo’n 18 minuten van leeg naar 80% vol te laden. Dat zijn opzienbarende cijfers, vergelijk dat bijvoorbeeld eens met een Volkswagen ID.4 met 125 kW of de Nissan Ariya met 130 kW. 

De goedkoopste Kia EV6 heeft één motor, is 170 pk sterk en gaat van 0 naar 100 in 8,5 seconden. Met de grotere accu en twee electromotoren heb je vierwielaandrijving en 300 pk in handen. De sprint van 0 km/h naar 100 km/h kan dan in 5,2 seconden. 

Op 30 maart aanstaande om 10.00 maakt Kia alle details van de EV6 bekend tijdens de officiële wereldpremière. 

De buitenkant

Smaak is natuurlijk persoonlijk, maar ons kan het design van de Kia EV6 wel bevallen. Het geheel is helemaal volgens de nieuwe Kia designfilosofie ontworpen. Opvallend zijn de aflopende daklijn en het optisch zwevende dak. In tegenstelling tot de Hyundai Ioniq 5 zien we geen kaarsrecht lijnenspel, maar een opvallende combinatie van krachtige en vloeiende lijnen. Let ook op die supersmalle naden. De voorklep loopt tot aan de wielkasten door, waardoor een glad geheel ontstaat. De achterlichten zijn fraai vormgegeven in een strook die vanuit de wielkasten om de kofferklep krult.

De voorkant is laag en heeft een streep als ‘grille’ en twee driehoekige koplampen. 

De binnenkant

Ook het interieur van de EV6 heeft overeenkomsten met de Hyundai Ioniq 5. Zo is de vormgeving en indeling van de digitale schermen gelijksoortig. Kia heeft nog geen details bekend gemaakt dus moeten we het doen met wat we zien. De middenconsole lijkt gescheiden van het dashboard en is waarschijnlijk zoals in de Hyundai Ioniq 5 naar achteren te schuiven zodat het als tafeltje kan dienen voor de inzittenden achterin. Het accupakket is laag in de bodem verwerkt, waardoor een ruime, platte vloer mogelijk wordt. Het geheel maakt een sfeervolle, opgeruimde indruk.

De aandrijving

Zoals als gezegd, de EV6 is technisch nagenoeg gelijk aan de  Hyundai Ioniq 5 en dat is goed nieuws. Denk aan een 800 volt-systeem, waarmee snelladen mogelijk is. Met een 350 kW-lader, laad je per 5 minuten 100 kilometer aan extra rijbereik. 

Prijs Kia EV6

Prijzen zijn uiteraard nog niet bekend gemaakt, ook niet van de eerder gepresenteerde Hyundai Ioniq 5. De verwachting is wel dat de EV6 goedkoper geprijsd zal zijn dan de Ioniq 5. 

KIA EV6-2
KIA EV6-3
KIA EV6-4
KIA EV6-5
KIA EV6-6
KIA EV6-7
KIA EV6-8
KIA EV6-9
Meer auto artikelen? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek! Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!