Audi Q8

De nieuwe Audi Q8

Helemaal nieuw is de Audi Q8 niet, hij is vanaf eind 2018 al leverbaar, maar omdat we hem nog niet gezien hebben op de openbare weg, kondigen we hem toch als nieuw aan. In de basis is die Q8 een attractievere versie van de Q7. Laat de daklijn van de Q7 naar achteren wat dalen en maak de achterklep wat meer vlakliggend en voilà een coupé-uitvoering oftewel, de Audi Q8. En, o ja, verhoog de prijs met zo’n € 15.000… 

We chargeren wat, het interieur van de Q8 is ook van een ander niveau dan die van de Q7. Maar toch, die Audi’s worden wel erg duur voor wat je krijgt, het verschil met bijvoorbeeld een Porsche Cayenne Coupé is niet zo groot meer en die laatste speelt toch echt in een andere league. De nieuwe topman van Audi, de Nederlander Bram Schot, heeft naar aanleiding van de slechtere verkoop- en financiële resultaten al aangekondigd dat hij de organisatiekosten flink wil gaan drukken, zodat ook de prijzen van de auto’s wat kunnen dalen. De Audi Q8 is leverbaar als 55 TFSI quattro, 45 TDI quattro of 50 TDI quattro. Later zal ongetwijfeld nog een snelle RS uitvoering volgen.

De buitenkant

Maar terug naar de Audi Q8; het is wel een geweldige SUV om te zien! Veel sportiever dan z’n broer de Q7, hier en daar zien we wat lijnen van de oer-Audi quattro, zoals de wielkasten achter. Met een nieuw, imposant achthoekig Singleframe, veel horizontale lijnen en strakke vlakken zorgen voor een rustig beeld en toch robuust uiterlijk. Opvallend zijn ook de frameloze ramen in de portieren. De wielkasten zijn geschikt voor grote 22-inch wielen en de doorlopende strook verlichting van de achterlichten heeft een black panel look.

De binnenkant

De vijfdeurs SUV-coupé heeft een ruim, luxueus en in hoge mate gedigitaliseerd interieur. De gebruikte materialen en het afwerkingsniveau is zoals we van Audi gewend zijn van topniveau. De supermoderne bedieningsstructuur inclusief MMI touch response en spraaksturing, evenals de hightech navigatie, springen in het oog. Met de onlinediensten van Audi connect met ingebouwde 4G-router en een geïntegreerde wifi-hotspot, is het mogelijk om de navigatieroute aan te passen op basis van realtime gebeurtenissen. Door de geventileerde comfortstoelen en de adaptieve luchtvering is het rijden met de Q8 supercomfortabel.

Audi is al ver gevorderd met de mogelijkheid van autonoom rijden. In de Audi Q8 zijn nog niet alle mogelijkheden geactiveerd door Audi, maar je hebt al wel een adaptieve rijassistent, efficiency assist, een kruispuntassistent, side assist, stoeprandalert en 360-graden-camera’s, twaalf ultrasoonsensoren, een laserscanner, remote parking pilot en Audi garage pilot. Kortom; deze SUV is helemaal state of the art. 

De motoren

Voorlopig drie motoren dus voor de Audi Q8, 2 diesels en een benzine, allen 3-liter 6 cilinder, respectievelijk met 231 pk, 286 pk en 340 pk. De aandrijfkracht gaat standaard voor 40% naar de vooras en voor 60% richting achteras.  Als optie is er vierwielbesturing, waarmee de achterwielen op lage snelheid maximaal vijf graden tegensturen voor een kleinere draaicirkel. Op hoge snelheid draaien de achterwielen voor extra stabiliteit tot vijf graden mee in dezelfde richting als de voorwielen. De vanaf prijs van de Audi Q8 is € 103.305 voor de 45 TDI quattro en € 105.905 voor de benzine-uitvoering.

     

Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!