Fiat 500 e

De nieuwe Fiat 500 e

Ja, er komt na 13 jaar eindelijk een nieuwe generatie Fiat 500 aan! In 2015 was er wel een beperkte facelift, maar nu is hij van scratch af nieuw ontwikkeld. Hij komt meteen als volledig elektrische versie. Dat is niet voor het eerst, in Amerika was er al een elektrische versie van de huidige generatie Fiat 500 te koop. Bijzonder is wel dat de nieuwe Fiat 500 e  tijdelijk naast de mild-hybride versies van de huidige generatie 500 in de showrooms komt te staan. Het is ook nog niet duidelijk of er überhaupt van de nieuwe 500 benzineversies komen. Voor Nederland is die nieuwe Fiat 500 e in ieder geval goed nieuws. Of het de goedkoopste elektrische auto van Nederland gaat worden is nog even afwachten, er komt immers ook een elektrische Dacia. Koop je vanaf komende zomer, dan kun je in Nederland ook de € 4.000 staatssubsidie claimen. 

Nu al een pro-order te plaatsen

Nu al kun je een pre-order plaatsen voor de nieuwe elektrische Fiat 500 e. Het betreft dan alleen de La Prima introductie-uitvoering die in een beperkt aantal leverbaar wordt. Het is een extra aangeklede cabrio uitvoering, de prijs is, schrik niet, € 38.900. Je krijgt er dan wel een Easy Wallbox™ voor het thuis opladen bij. De Fiat 500 e kan 320 kilometer ver komen met één acculading van 42 kWh. De elektromotor is 118 pk sterk en z’n topsnelheid is 150 km/h. Sprinten van 0-100 gaat in 9 seconden. En dan een sterk punt; de elektrische Fiat 500 heeft een 85 kW-lader waarmee je een stuk sneller laadt dan z’n concurrenten. In 5 minuten tijd kun je al 50 extra kilometers ’tanken’ en 30 minuten later zit de accu al voor 80 procent vol. 

Uiterlijk

De Fiat 500 is een icoon voor alles wat voor Italiaanse mode en design staat. Ongelooflijk wat dit autootje teweeg heeft gebracht. Fiat zou dan ook gek zijn om de nieuwe Fiat 500 een totaal ander design mee te geven. De auto is 6 centimeter langer én breder geworden. Z’n wielbasis groeide met 2 centimeter, maar verder is de auto heel herkenbaar als een 500. Meest opvallend verschil waarschijnlijk is dat de motorkap nu de koplampen doormidden klieft en dat geeft de 500 een iets agressievere uitstraling. 

Inderdaad, de Fiat 500 is een mode-item. Daarom hebben Giorgio Armani, Bvlgari en Kartell ieder een nieuwe Fiat 500 e naar hun idee aangekleed. Deze worden bij opbod verkocht en de opbrengst gaat naar één van Leonardo diCaprio’s milieuorganisaties. 

Van binnen

Binnenin is werkelijk elk onderdeel nieuw ontworpen. De cabine is ook iets ruimer dan voorheen door de toegenomen maten. Het scheelt ook dat de vloer vlak is, het lithium accupakket is in bodem verwerkt. Het geheel maakt een opgeruimde indruk. Het dashboard is modern met een volledig digitaal instrumentenpaneel en enorm digitaal scherm van 10,25 inch voor het infotainment systeem. Apple CarPlay en Android Auto zijn standaard. De nieuwe Fiat 500 e is ook volgestouwd met de nieuwste digitale mogelijkheden zoals adaptieve cruisecontrol, rijstrookbewaking, dode hoekbewaking, verkeersbordherkenning, 360 graden camerabeelden en vermoeidheidswaarschuwing. De auto kan ook semi-autonoom rijden. 

Wordt je auto onverhoopt gestolen, dan geeft de toepassing My Theft Assistance je onmiddellijk bericht en via Fiat klantenservice kan de verblijfplaats van de auto getraceerd worden. Met My Remote kun je met je smartphone op afstand het laadniveau van de accu’s checken.

Aandrijving

De elektrische Fiat 500 e heeft een bereik van 320 km met een vol accupakket en dat is heel behoorlijk, vergelijk dat met bijvoorbeeld een Honda e met 220 km en een Mini Cooper S E (Electric) met 235 kilometer. Het 85 kW-snellaadsysteem zorgt ook voor relatief korte oplaadtijd. 

Het het thuisoplaadsysteem Easy Wallbox™kan op een gewoon stopcontact aangesloten worden. Het is een eenvoudig ‘plug-and-charge’-oplossing die via Bluetooth kan worden bediend. De 500 e  heeft drie rijmodi; Normal, Range en Sherpa. De stand Sherpa gebruik je als de accu’s grotendeels leeg zijn. De topsnelheid is dan afgeregeld op 80 km/h en diverse elektrische toepassingen zoals stoelverwarming en de klimaatregeling wordt dan uitgeschakeld. In Range stand remt de auto zeer sterk af als je het gaspedaal los laat en wordt de daarbij vrijkomende energie opgeladen in de accu’s. 

 

Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!