De nieuwe Ford Bronco!
Volgend voorjaar is de nieuwe Ford Bronco leverbaar, maar nu al hebben 165.000 Amerikanen een eerste aanbetaling gedaan. De naam Bronco zorgt voor, zeker in Amerika, sneller kloppende harten voor iedereen die van off-road rijden houdt. Het gaat natuurlijk wel in tegen de obsessie voor schoner rijden waar we in Europa zo druk mee zijn. Toch springen we, voor de vele liefhebbers van dit soort auto’s, nu even uit de band met dit bericht over de nieuwe Ford Bronco die naar alle waarschijnlijkheid bij ons alleen via het grijze importcircuit leverbaar wordt.
De nieuwe Bronco komt meteen met een hele reeks aan varianten op de markt, in te delen in 3 carrosserievormen: Bronco 2-deurs, Bronco 4-deurs en als kleinere Bronco Sport. Die laatste wijkt er erg af van de eerste twee, het is meer een SUV, gebouwd op hetzelfde platform als de Ford Kuga en zelfs leverbaar met een 181 pk 1,5 liter EcoBoost driecilinder. De “echte” Bronco’s hebben een 2,7 liter EcoBoost V6 met 310 pk aan boord of een 2,3 liter Ecoboost turbo vier cilinder met 270 pk.
Ford Bronco
Zeker in Amerika heeft de Ford Bronco een legendarische status. Vanaf 1965 tot 1996 zijn er vijf generaties van gebouwd, steeds in een tweedeurs uitvoering. De bedoeling van Ford was om het met name de Jeep Wrangler heel moeilijk te maken. Na dertig jaar maakte Ford een einde aan het feest. Net zoals de Mustang is de Bronco een zelfstandig label binnen de Ford-familie. Je zult dus ook geen logo’s van Ford op de Bronco zien. De naam Bronco is overigens afgeleid van de benaming voor wilde paarden die deels al tam gemaakt zijn.
De Bronco heeft standaard vierwielaandrijving op alle types en voor het off-road rijden kan de koper kiezen uit twee systemen; een basissysteem en een geavanceerd systeem. De nieuwe Bronco deelt zijn techniek met de volgende generatie van de Ford Ranger-pickup. Ford start de productie begin 2021 en in het voorjaar is hij bij de Amerikaanse dealers te verwachten.
De buitenkant
De nieuwe Bronco komt beschikbaar als tweedeurs en als vierdeurs. Die vierdeurs is dus nieuw in het Bronco aanbod, evenals de Bronco Sport trouwens. Je kunt van de offroader een open model maken door de uitneembare dakpanelen en deuren er af te halen. Er is meteen vanaf de intro een grote hoeveelheid accessoires beschikbaar om de auto helemaal naar je wensen afgeleverd te krijgen. In de versie Bronco Overlander kun je zelfs een tweepersoons daktent van Yakima meegeleverd krijgen en een koelkast, een kookset of een fornuis in de achterbak.
Het uiterlijk van de nieuwe Bronco heeft behoorlijk wat retrokenmerken met die ronde led-koplampen en Bronco-typeaanduiding in de grille. Het geheel oogt stoer, massief en oersterk.
Volgens Ford kun je met de Bronco door 85 centimeter diep water rijden. De bodem is voorzien van beschermplaten onder de motor, versnellingsbak en de brandstoftank.
De binnenkant
Het interieur van de Bronco heeft naast verwijzingen naar het verleden ook moderne toepassingen zoals een digitaal instrumentarium en een 8 of 12 inch grote display op de middenconsole en geschiktheid voor Apple Carplay en Android Auto. Standaard heeft de auto uiteraard rubberen vloermatten en een afvoer om het binnengelopen water weer weg te spoelen. De Bronco heeft verschillende rijmodi; Normal, Eco, Sport, Slipper, Sand, Baja, Mud en Crawl.
Motoren
Ford monteert z’n bekende 2,3-liter EcoBoost-motor in de basisuitvoeringen, gekoppeld aan een zeventraps automaat of handbak. Is dit te weinig power voor jou, dan kun je een 314 pk sterke EcoBoost 2.7-V6 met twee turbo’s kiezen, gekoppeld aan tientraps automaat. Het vermogen wordt standaard over vier wielen verdeeld. De SUV Bronco Sport doet het met een 183 pk leverende 1,5-liter driecilinder turbomotor of een tweeliter met 248 pk.
Prijzen
Zo’n dikke Ford Bronco heb je in Amerika al vanaf 29.995 dollar (zo’n 26.000 euro)…. de kleinere Ford Bronco Sport is 1.800 dollar goedkoper. Bij import in ons land moet je helaas eerst langs een in z’n handen wrijvende Minister van Financiën.