De nieuwe Ford Mustang Bullitt
In 1968 reed Steve McQueen in de film “Bullit” in een Ford Mustang GT Fastback. In een tien minuten durende, spectaculairste achtervolgingsscène ooit vertoond, achtervolgt McQueen twee huurmoordenaars door de straten en over de heuvels van San Francisco. De Ford Mustang werd hiermee onsterfelijk. Als bewijs daarvan komt Ford, precies 50 jaar later, nu met een nieuwe Ford Mustang Bullitt.
Ford Mustang
De naam Mustang is ooit bedacht door de stylist John Najjar, die een groot fan was van het Amerikaanse gevechtsvliegtuig uit WOII, de P-51 Mustang. De eerste Ford Mustang rolde in 1964 uit de fabriek en sindsdien is de prachtige muscle car in Amerika heel populair gebleven. Het was van meet af aan een sportieve auto voor een lage prijs. Op dit moment kost de goedkoopste nieuwe Mustang in de VS $ 25.680,- (€ 20.800).
Ter gelegenheid van het 50 jarige jubileum heeft Ford op basis van het 2019 model Mustang GT een speciale Mustang Bullitt gemaakt, die ook op Autosalon van Genève te zien was. De auto komt in een gelimiteerde oplage vanaf juni ook naar Europa.
In Nederland wordt de auto wel een tikkie duurder dan aan de overkant van de plas; reken dankzij de CO2-belasting op een bedrag van rond de € 120.000. Je rijdt dan wel in een bijzonder aantrekkelijke power bak; gespoten in de originele kleuren Dark Highland Green of Shadow Black, met zwarte velgen en natuurlijk een dikke 5 liter V8, goed voor 481 pk en een topsnelheid van 261 km/u.
De buitenkant
Ford heeft voor de nieuwe Bullitt de Mustang GT als basis genomen en er een zwarte grille zonder logo aan toegevoegd, rode Brembo-remklauwen en speciale 19-inch Torq Thrust-wielen. Aan de achterkant is het Mustang-logo vervangen door het ronde ‘Bullitt-logo’. Wat gebleven is, is het tijdloze design.
De binnenkant
Ook in het interieur vind je speciale Bullitt aanpassingen. Het startscherm op het volledig digitale 12-inch instrumentenpaneel is in Bullitt stijl. De versnellingspook heeft een witte pookknop zoals een biljartbal. Standaard heeft de auto een 1.000 watt (!) premium audiosysteem B&O PLAY. Ook de Ford Premium en Performance pakketten zijn standaard. Er zijn mooie materialen gebruikt en de afwerking is prima in orde.
Met één druk op de knop selecteer je uit vier verschillende rijmodi: Normal, Sport Plus, Track en Snow/Wet. Optioneel is het MagneRide-dempingssysteem dat automatisch razendsnel reageert op veranderende omstandigheden op de weg.
De motor
En de lekkerste hap ligt natuurlijk onder de motorkap; V8-power, 5.0 liter, 481 pk. Aan het uitlaatgeluid is gesleuteld; een actief kleppensysteem in de uitlaat zorgt voor een harder en bruter geluid.
Standaard gaat de schakeling middels een handbediende zesbak, voorzien van automatisch tussengas bij terugschakelen.
Raampje open en gas geven maar, sensatie verzekerd!