De nieuwe Porsche 911 Targa
Met de nieuwe Porsche 911 Targa is het Porsche 911 trio van de 992-reeks compleet. Coupé, Cabriolet en Targa. Die Targa vinden wij van Lifestyle NWS eigenlijk toch wel de mooiste van de drie. In 1965 werd de oer-Targa ontwikkeld met het oog op de belangrijke Amerikaanse markt. Nieuwe veiligheidswetgeving dreigde destijds een einde te maken aan de verkoop van cabrio’s. Porsche bedacht toen een slimme oplossing en ontwierp een 911 cabrio met afneembaar vouwdak en metalen rolbeugel en gaf het de naam Targa (Italiaans voor plaat/schild). De Targa beloofde open rijden, maar toch met de veiligheid en het comfort van een Coupé. Die wetgeving werd niet ingevoerd, maar Porsche bracht de Targa wel in productie en houdt dat gelukkig tot op de dag van vandaag vol.
Komende zomer kunnen we de Targa verwachten als 911 Targa 4 en 911 Targa 4S. Beide met vierwielaandrijving. De S-uitvoering heeft een sterkere motor, een 3.0-liter zescilinder boxermotor met dubbele turbo en 450 pk. De Targa 4 doet het met dezelfde motor, maar nu met 385 pk.
De buitenkant
Kenmerkend voor de Targa zijn dus de vaste achteruit, open dakdeel en de forse, zilverkleurige rolbeugel. Ook met de 992-reeks blijft dit zo. Met een druk op de knop gaat de achterruit omhoog en verdwijnt het stoffen dakpaneel van tussen de voorruit en de rolbeugel naar achter de tweede zitrij. Nou ja 2e zitrij; het zijn 2 mini zitplaatsen. De auto weegt zo’n 1.600 kg, wat wel vrij zwaar is voor een sportwagen.
Ten opzichte van de vorige Porsche Targa uitvoeringen zijn de wielkasten vóór wat breder gemaakt, de voorklep loopt nu tussen de led-koplampen iets terug, net zo zoals bij de eerste 911-generaties. Aan de achterkant is de uitschuifbare achterspoiler wat breder gemaakt. De Targa 4S heeft iets grotere wielen dan de Targa 4 en is te herkennen aan rode in plaats van zwarte remklauwen. De 4S is ook leverbaar met een meesturende achteras voor meer wendbaarheid en een kleinere draaicirkel bij lage snelheden en een betere stabiliteit bij hogere snelheden.
Op de voor- en achterkant na is de carrosserie helemaal gemaakt van aluminium.
Twee handige toepassingen van de 911 Targa’s zijn InnoDrive en Smartlift. Het Innodrive systeem kan op basis van GPS-data en adaptieve cruisecontrol de weg over een afstand van 3 kilometer “lezen” en daardoor bijzonder energie-efficient rijden mogelijk maken. De Smartlift functie kan op basis van locatiebepaling geprogrammeerd de neus van de auto 4 cm omhoog laten komen bij verkeersdrempels etc zonder tussenkomst van de bestuurder dus.
De binnenkant
Het interieur is nagenoeg gelijk aan de 911 Coupé en Cabriolet. Sportief vormgegeven, met een klassieke indeling met ronde klokken en hoogwaardige uitrusting. Alles is gericht op de bestuurder en het rijden.
Beide Targa-versies hebben standaard een 8-traps PDK-automaat met dubbele koppeling. De 911 Targa 4S kan voor sportieve rijders op verzoek ook worden geleverd met de nieuw ontwikkelde, handgeschakelde 7-versnellingsbak met het Sport Chrono Pakket.
Erg comfortabel is het standaard geleverde PASM (Porsche Active Suspension Management). Dit systeem stuurt elektronisch de variabele dempers aan. Op basis van elke rijsituatie past het systeem de dempingkarakteristiek op het gebied van comfort en handling automatisch aan en heeft twee handmatig aanpasbare settings: Normal en Sport.
Motor
Nieuwe motoren voor de Targa. De 911 Targa 4 wordt nu aangedreven door een 3.0-liter zescilinder boxermotor met dubbele turbo’s en met een vermogen van 385 pk, 15 pk meer dan in de vorige generatie. In 4,2 seconden sprint de 911 Targa 4 van 0 naar 100 km/u, iets sneller dan voorheen. Z’n topsnelheid bedraagt 289 km/u.
De motor van de 911 Targa 4S is 450 pk sterk, 30 pk meer dan voorheen. In 3,6 seconden naar de 100km/h en dan door naar z’n topsnelheid van 304 km/h.
Prijzen
Porsche vindt dat een Targa best wel wat mag kosten; de 911 Targa 4 kost vanaf € 168.200 en de 911 Targa 4S met handbak minimaal € 182.700, met PDK automaat €186.000.
Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!