De nieuwe Porsche Macan

Porsche heeft z’n best verkopend model, de Macan, onderhanden genomen. Dit model is heel belangrijk voor Porsche, ga maar na; van de 246.000 afgeleverde auto’s in 2017 betrof het in 97.000 gevallen een Macan, verreweg het best verkopende model dus. Porsche durfde het niet aan om er een complete metamorfose van te maken. Sterker nog, rijd je zelf niet in een Porsche Macan, dan moet je echt met een vergrootglas kijken waar de verschillen zitten tussen de oude en nieuwe uitvoering. Een gemiste kans? Nou nee, die Porsche Macan is echt de top in z’n segment en zal dat ook blijven. Het is een prachtige auto qua design en motorisering. Een snelle sportwagen in een SUV jasje gegoten. Volgens Porsche is het model verder verbeterd op het gebied van design, rijdynamiek, connectiviteit en comfort.

Buitenkant

Wat zijn de verschillen aan de buitenkant? Zoals al gezegd, de wijzigingen zijn subtiel. Op de achteras zitten nu bredere banden voor een nog optimaler gebruik van Porsche Traction Management-vierwielaandrijving (PTM). Die nieuw ontwikkelde banden zorgen ook voor meer dynamiek in de bochten. Standaard zitten er 20 of 21 inch velgen op. Standaard zijn nu ook led-koplampen en -achterlichten. De achterkant is wat anders vormgegeven; de achterlichtunits zijn nu met elkaar verbonden met lichtbalk, zoals ook al bij andere Porsches het geval is.

Binnenkant

In het interieur valt meteen het grotere infotainmentscherm op. Nu 11 inch in plaats van 7 inch. De ventilatieroosters zijn verplaatst naar onder het scherm.

De standaarduitrusting is verder uitgebreid met de Connect Plus-module, met real-time verkeersinformatie een Here Cloud-verbinding, die met andere auto’s, mits over dezelfde  functionaliteit beschikkend,  kan verbinden en informatie over verkeer en de toestand van de weg kan uitwisselen. Met de nieuwe Offroad Precision App is het mogelijk om ritten op te slaan en te analyseren. Handig is ook de rijhulp, die automatisch accelereert en afremt, maar ook zelf kan sturen in de file of in langzaam rijdend verkeer.

Qua comfort kun je nu ook kiezen voor een verwarmde voorruit en een ionisator die de luchtkwaliteit in het interieur verbetert. 

Motoren

Nog geen  aanpassingen qua motorisering. De minst krachtige motor is de 2.0 liter 4 cilinder met 252 pk in het instapmodel en de krachtigste de 3.6 liter V6 met 440 pk in de Porsche Turbo Exclusive Performance.

De huidige prijzen lopen van € 75.300 tot € 158.400 voor de duurste uitvoering. De “nieuwe” Porsche Macan is vanaf komende september te bestellen.

Peter Lindbergh, bekend om zijn modefotografie, heeft een fotoserie gemaakt over traditie en innovatie van Porsche, dit filmpje geeft een blik achter de schermen:

Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!