De nieuwe Volvo C40 Recharge
Volvo komt met z’n eerste model dat alleen maar met 100% elektrische aandrijving te verkrijgen zal zijn: de Volvo C40 Recharge. Dit past ook helemaal in het toekomstplaatje dat de onderneming voor ogen heeft. De horizon is dan het jaar 2030 waarin Volvo alleen nog maar dit soort auto’s zal maken. De tussenstap is 2025 waarin elektrische modellen de helft van het verkoopvolume zullen uitmaken, de andere helft is dan voorzien van hybridetechnologie. Volgens de leiding van Volvo is de snelle omschakeling van het modellenaanbod noodzakelijk om een winstgevende groei te realiseren. In dat kader wil Volvo ook de verkoop alleen online, te beginnen bij de Volvo C40 Recharge, laten plaatsvinden.
Wat de mogelijke klanten daarvan vinden is blijkbaar niet belangrijk en de Volvo dealers zullen hier ook niet blij van worden. Nu al maken autorijders maar zeer beperkt gebruik van alle mogelijkheden en toepassingen die nieuwe auto’s tegenwoordig bieden, een dealer is dan een noodzakelijke informant. Volgens ons dus geen goed idee van Volvo, nog even afgezien van het plezier dat je als klant kunt hebben van het inruil en korting bedingen proces. Wel komt Volvo met een Care by Volvo servicepakket waarin zaken als service, garantie, pechhulp en verzekering- en thuislaadopties begrepen zijn.
De Volvo C40 Recharge is technisch gezien gelijk aan de Volvo XC40 Recharge P8. Die laatste is vanaf december 2020 verkrijgbaar. Het grote verschil zit hem in het design. De C40 is een soort SUV Coupé. Tot aan de B-stijl is het ontwerp gelijk aan de XC40 Recharge, verder naar achteren is alles anders zullen we maar zeggen. En het moet gezegd; de Volvo C40 Recharge heeft bijzonder aantrekkelijke looks meegekregen.
De buitenkant
Vanaf het achterportier volgt de daklijn dus een andere richting dan die van de Volvo XC40 P8 Recharge. De aflopende daklijn in combinatie met het panoramadak is aerodynamisch strak vormgegeven. Ook de achterzijde is opvallend ontworpen, maar goed aansluitend bij de lagere daklijn. Opmerkelijk is dat het laadvolume onder de schuin aflopende achterklep precies zo groot is als bij de XC40.
Ook de buitenmaten wijken nauwelijks af van de XC40, alleen in de hoogte is de C40 wat lager (158 cm om 165). De C40 heeft “state of the art” adaptieve koplampen met pixeltechnologie. Qua gewicht is de C40 met 2.185 kg 65 kg zwaarder dan de Volvo XC40 Recharge P8.
De binnenkant
De C40 Recharge heeft een gezamenlijk met Google ontwikkeld en op het Android-besturingssysteem werkend infotainmentsysteem aan boord. De Google-apps en -services zoals Google Maps, Google Assistant en de Google Play Store zijn dus standaard aanwezig. Software-updates zijn via de ether mogelijk. Ook een nieuwtje is dat de C40 de eerste Volvo is met standaard een 100% leervrij interieur, dus ook niet op het stuurwiel en de versnellingspook. De bekleding en stoffering is gemaakt van milieuvriendelijk, gerecycled kunststof.
De aandrijving
Het aandrijfsysteem van de C40 Recharge is identiek aan die van de XC40 Recharge P8 en bestaat uit twee 150 kW sterke elektromotoren (408 pk totaal) die de voor-en achterwielen aandrijven. De 78 kWh-batterij is met een snellader in circa 40 minuten tot 80% op te laden. De actieradius zou volgens Volvo bij rustig rijden uitkomen op 420 km. De C40 kan in 4,9 seconden van stilstand naar 100 km/h en z’n topsnelheid bedraagt 180 km/h.
In het komende najaar kunnen we de elektrische Volvo C40 Recharge op de weg verwachten. De vanafprijs heeft Volvo nog niet bekend gemaakt, naar verwachting zal de C40 iets duurder worden dan de elektrische Volvo XC40 Recharge P8, die is er vanaf €59.900.