De Range Rover Velar

Land Rover komt met een verrassing op de aanstaande Autosalon Geneve 2017 (9-19 maart). Met de Range Rover Velar komt er een splinternieuw model tussen de Range Rover Evoque en de Range Rover Sport. De naam Velar is afgeleid van het Italiaanse woord velare, dat sluier, bedekt, betekent. Een knipoog richting doelgroep Arabische wereld? Geen idee, ’t is ook maar een naam natuurlijk. In ieder geval; het is een prachtige auto geworden! Vind je de Evoque wat aan de kleine kant, dan is de Velar het ruimere alternatief.

Technisch gebaseerd op de Land Rover Discovery en Jaguar F-Pace

Aan de buitenkant valt het minimalistische maar toch stijlvolle design op. Zelfs de handgrepen verzinken in deuren voor een nog gladdere buitenkant. Zoals bekend behoort Land Rover tot hetzelfde concern als Jaguar. Het is dan ook niet vreemd dat de Velar technisch op de Land Rover Discovery gebaseerd is, maar ook op de Jaguar F-Pace. De Velar is ook gebouwd op hetzelfde aluminium platform. Qua buitenmaten is de Velar nagenoeg gelijk aan de Jaguar F-Pace. De goedkoopste Velar gaat € 73.800 kosten en de prijzen van de F-Pace starten bij € 57.100. Maakt de Land Rover Velar het prijsverschil waar? Lees om het antwoord te krijgen op die vraag even verder.

Het uiterlijk

Om een indruk van de grootte van Velar te krijgen; hij is iets groter dan een BMW X3, Audi Q5 en Mercedes-Benz GLC en dus gelijk aan de Jaguar F-Pace. Vergeleken met Range Rover Evoque is de Velar 48 cm langer.

Het design is bijzonder; strakke lijnen, door de korte overhang aan de voorkant, de lange achterkant en de voor een Range Rover beperkte hoogte, ontstaat een auto zoals we die nog niet kennen en dan toch herken je hem als een echte Range Rover. Een knappe prestatie van de ontwerpers!

Standaard beschikt de auto over Led-koplampen, vierwielaandrijving en het Range Rover Terrain Response-systeem en adaptieve schokdempers. Zaken die een F-Pace in de basisuitvoering niet heeft. De grote 22 inch lichtmetalen wielen staan de Velar fantastisch, maar zijn alleen op de duurdere uitvoeringen standaard.

Wil je nog beter licht, bestel dan Matrix-Laser-verlichting met een bereik van 550 meter. Een andere aan te raden optie is luchtvering.

Van binnen

Het interieur van de Velar is ten opzichte van de andere Range Rover modellen compleet nieuw vormgegeven. Het is een strak interieur met een serie aan schermen; twee 10 inch grote touchscreens voor infotainment en aircomenu en een scherm ter vervanging van de klassieke wijzerplaten.

Het dashboard bestaat uit rechte lijnen en er zijn maar drie knoppen zichtbaar, voor de radio, volume en verwarming. De andere functies zijn te bedienen met de touchscreens.

Even afhankelijk van welke uitvoering van de Velar je kiest heb je een keur aan de modernste veiligheid- en gemak systemen tot je beschikking. De Velar is alleen met 5 zitplaatsen leverbaar.

De motoren

Bij de introductie komen vijf Ingenium motoren beschikbaar, drie diesels en twee benzine. Bij de diesels begint het met een 2.0 liter 4 cilinder motor met 180 pk en daarboven is dezelfde motor maar dan met 240 pk te kiezen. De sterkste diesel uitvoering is een 300 pk sterke 3,0-liter V6. Voorlopig worden twee benzinemotoren leverbaar; een viercilinder met 250 pk, en een 380 pk sterke 3.0 V6. Alle vijf motoren zijn standaard gekoppeld aan een automaat van ZF.

De prijzen

De goedkoopste Velar is die met de 180 pk 2,0-liter dieselmotor onder de kap, deze is te verkrijgen vanaf € 73.800. De duurste uitvoering is de gelimiteerde First Edition met een vanaf prijs van € 133.700.

Land Rover gaat de Range Rover Velar op de komende Autosalon van Genève voorstellen, je kunt dan ook meteen al bestellen. De levering start dan vanaf komende juli.

De dierenwereld is al enthousiast, kijk maar:

En nu bij daglicht:

 

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!