De splinternieuwe elektrisch aangedreven smart #1
Tegenwoordig komen er bijna ongemerkt veel nieuwe elektrisch aangedreven automodellen op de markt, maar binnenkort komt er wel een heel bijzondere bij: de splinternieuwe elektrisch aangedreven smart #1. Wacht eens even; smart, dat was toch de fabrikant van die kleine stadsauto’s, grappige twee-zitters? Dat klopt, maar vergeet die voorgaande modellen. Smart is niet alleen ondergebracht in een nieuw bedrijf, waarvan het Chinese Geely en Mercedes-Benz ieder voor 50% eigenaar zijn, hun eerste product, de smart #1 is niet te vergelijken met de smart modellen uit het verleden.
Keuze uit vier uitvoeringen
Geely is de eigenaar van onder andere Volvo en Polestar en heeft een flink aandelenbelang in Mercedes-Benz. Het is dan ook niet vreemd dat beide bedrijven samenwerken om van de smart #1 een groot succes te maken. Geely zorgt voor de techniek van de smart #1 en Mercedes-Benz voor het design. Overigens: de #1 spreek je uit als hashtag one.
De smart #1 is te kiezen uit vier uitvoeringen: Pro+, Premium, Launch Edition en de BRABUS. Wij hebben de smart #1 nog niet in levende lijve ontmoet, maar we zien op Youtube alleen maar enthousiaste reacties van testrijders van diverse media.
De buitenkant
De smart #1 is een soort elektrische cross-over. Met een lengte van 4,27 meter en een hoogte van 1,64 is hij iets groter dan bijvoorbeeld een Volkswagen ID.3 en iets kleiner dan een Kia Niro EV. Het is een ruime vijf persoons auto die in werkelijkheid groter is dan de foto’s suggereren. Daarnaast kun je op de website van smart lezen dat je bij elke smart #1-uitvoering zonder meerprijs kunt kiezen uit een eigen kleurencombinatie.
De smart #1 wordt gebouwd op het flexibele SEA-platform van Geely en heeft een origineel design van de buitenkant. Je herkent hier de hand van Mercedes-Benz. De auto staat met z’n 19-inch lichtmetalen velgen en bandenmaat 235/45 stevig op de weg. Een vast panoramadak, getinte ramen achter en verwarmbare buitenspiegels zijn standaard.
De BRABUS-versie
De BRABUS-versie is op voorhand onze favoriet: speciale velgen en een bodykit, fraaie sideskirts en spoilers aan voor- en achterzijde. Deze BRABUS-versie wordt door twee elektromotoren met gezamenlijk vermogen van 428 pk aangedreven! Vierwielaandrijving en in 3,9 seconden naar 100 km/h. En dat voor nog geen 49 mille.
De binnenkant
Het design van de binnenkant is fraai te noemen. Mooie materialen en goed afgewerkt. Door de hoge middentunnel zit je als het ware ingebouwd en voel je je, als in een sportwagen, één met de auto. Vijf zitplaatsen dus en handig is dat de achterbank maximaal 13 centimeter verschuifbaar is. Met een 12,8-inch touchscreen bedien je het infotainment, sfeerverlichting met 64 kleuren en de assistentie- en veiligheidssystemen.
Comfortabel is ook dat de auto onthoudt wat je instellingen zijn van de buitenspiegels, de stoel en het head-up display. Met de Hello smart App kun je bepaalde functies vooraf instellen, zodat je de auto al comfortabel kunt maken nog voor je erin zit – door de temperatuur te regelen en de stoel- en stuurverwarming op afstand in te stellen. Ook actieradius, accustatus, locatie en bandenspanning is met de app zichtbaar. Met de intelligente hulpsystemen is het veilig rijden, de laatste technologische features zijn standaard ingebouwd.
Car sharing
De smart #1 heeft alles in huis om car sharing makkelijk te maken. Via een app registreer je de maximaal vijf personen met wie je de auto deelt. Vervolgens geef je hen via een digitale sleutel toegang tot de auto, en kun je een specifieke periode instellen waarin zij de smart #1 kunnen gebruiken.
De aandrijving
De smart #1 biedt keuze uit twee volledig elektrische aandrijvingen: een 272 pk sterke elektromotor met een 64,9 kWh accupakket met achterwielaandrijving, of de BRABUS-uitvoering met twee elektromotoren met in totaal 428 pk en vierwielaandrijving. Normaal gesproken is de uitvoering met 272 pk ruim voldoende om lekker vlot te kunnen rijden (in 6,7 seconden naar de 100 km/h). Het actieradius bedraagt bij alle uitvoeringen tussen de 400 tot 440 km. De topsnelheid is altijd begrensd op 180 km/u. Opladen gaat snel: van 10% naar 80% volladen van de accu met DC (125 kW) kan in een halfuur, met AC opladen (22 kW) in drie uur.
Prijzen smart #1
De smart #1 koop je alleen online en is bij veertien agentschappen (geselecteerde Mercedes-Benz-dealers) vooraf te bezichtigen. Onderhandelen over eventuele korting is er dus niet bij. De prijzen voor de vier uitvoeringen (Pro+, Premium, BRABUS en Launch Edition) variëren tussen €41.395 en €48.895 inclusief rijklaarmaakkosten.