De Tomaso P72
Soms krijg je een bericht onder ogen waar je erg blij van wordt. Zo’n momentje hadden wij bijvoorbeeld in 2019 toen De Tomaso met de introductie van een veelbelovend juweel, het conceptmodel van de De Tomaso P72, kwam. Daarna: doodse stilte. Tot nu, want verrassing: Samen met de Capricorn Group bouwt De Tomaso Automobili een ultramoderne productiefaciliteit op het terrein van de welbekende Nürburgring in Duitsland met de bedoeling om daar de De Tomaso P72 te gaan produceren.
Capricorn is een gerenommeerde onderdelenproducent en ingenieursbedrijf voor onder andere sportwagenbouwers (o.a. Porsche 919 LMP1, meermaals winnaar van Le Mans) en verschillende Formule 1-programma’s. Capricorn heeft al 6 productlocaties, het hoofdkantoor in Düsseldorf gevestigd. Komende zomer is de splinternieuwe productielocatie gereed en kan het feest beginnen. De testbaan ligt voor de deur, dus racen maar.
De Tomaso
Het oorspronkelijke bedrijf De Tomaso werd eind jaren vijftig opgericht door Alejandro de Tomaso, een Argentijnse autocoureur. In het Italiaanse Modena werd een autofabriek gebouwd waaruit in de loop der jaren een aantal fantastische sportwagens rolden. Bekendste modellen zijn de De Tomaso P70 en de De Tomaso Pantera (1970-1993). Decennialang werd samengewerkt met Ford. Daarnaast bouwde Alejandro een industrieel conglomeraat met daarin merken als Ghia, Innocenti, Vignale, Moto Guzzi en Benelli.
Ook was hij eigenaar van Maserati in de periode 1975 tot 1993. Voor het Formule 1 team van Williams ontwikkelde hij race-auto’s. Nadat Alejandro de Tomaso in 2003 overleed was het met het bedrijf De Tomaso ook snel afgelopen. De heropstanding van het merk is de verdienste van de zakenman Norman Choi uit Hongkong, hij kocht de merkrechten en liet designer Jowyn Wong (voorheen werkzaam voor McLaren) in alle stilte een nieuw model ontwerpen, de P72.
Buitenkant
Het conceptmodel van de P72 kreeg ondertussen een geheel nieuw carbon chassis, dat de binnenruimte wat groter maakte zonder de buitenmaten te wijzigen. De P72 heeft een fantastisch, tijdloos, design met z’n vloeiende lijnen, de opvallende wielkasten, lage neus en glazen koepel. Uitgangspunt voor het design was de P70 uit de jaren 60 van de vorige eeuw.
Interieur
Het interieur blinkt je tegemoet met dat gepolijst koper en die prachtig gemaakte klokken op het dashboard. De sportstoelen zijn bekleed met mooi gestikt leer. Een leuk detail is de opengewerkte schakelpook, a la Spyker.
Motor
De P72 wordt aangedreven door een V8 5,0-liter motor met lineaire vermogenscurve, gekoppeld aan een handmatige versnellingsbak. De motor is goed voor meer dan 700 pk. Verdere data heeft De Tomaso nog niet bekend gemaakt, reken er maar op dat de De Tomaso P72 tot de kopgroep van de snelste sportwagens gaat behoren.
Prijs
Het Nederlandse tintje aan De Tomaso is dat Louwman Exclusive in Utrecht de enige officiële vertegenwoordiger van De Tomaso is voor Sales, Service en After Sales in Europa. Van de De Tomaso P72 worden in eerste instantie maar 72 stuks gebouwd, de eerste bolides zullen in 2023 beschikbaar komen. De Tomaso geeft aan dat de basisprijs 1.000.000 USD gaat bedragen, exclusief belastingen.
Kijk voor meer informatie over de De Tomaso P72 hier.